Litewski rząd uratował od bankructwa największego przewoźnika towarów masowych w tym kraju - PC Lithuanian Shipping Company (LSC). Politykom udało się przekonać wierzycieli armatora do przełożenia terminu spłaty długu.
- Po tym jak udało nam się przełożyć spłatę zadłużeń w banku, firma może wciąż działać. Wywalczyliśmy także pożyczkę na 3 miliony euro z banku AB SEB, jej gwarantem została inna państwowa spółka JSC „Lithuanian Railways” - powiedział Rimantas Sinkevičius, litewski minister transportu i komunikacji.
Nowa pożyczka będzie spłacana z dywidend JSC dla rządu, które zmniejszą się z 50 do 38 procent. Do podpisania umowy z bankiem doszło w piątek 24 lipca. Wcześniej litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji złożyło wniosek o upadłość armatora LSC. Urząd, które posiada 56,6 proc. udziałów litewskiego przewoźnika, zdecydowało się na taki krok z powodu ogromnego zadłużenia przedsiębiorstwa.
Państwowa spółka, zatrudniająca 237 osób, znajduje się pod kreską od 2008 roku. Ich dług wynosi obecnie 20 mln euro. Zadłużenie litewskiego przewoźnika doprowadziło do zatrzymania części ich jednostek przez wierzycieli. Jedna z nich, o nazwie Deltuva, dopiero przed kilkoma dniami wróciła do Kłajpedy. Wcześniej była zatrzymana w Gdańsku.
- 19 osób wraca w końcu na ląd. Staramy się, aby tak stało się z pozostałymi marynarzami pływającymi na statkach LSC – zapewniał w czwartek Saulius Girdauskas, wiceminister transportu i komunikacji.
Wśród zatrzymanych litewskich jednostek znajduje się też masowiec Raguva, który jest nie może wciąż opuścić senegalskiego portu Dakar oraz statek Romuva aresztowany we Włoszech.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny