• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Infrastruktura kolejowa goni rosnące przeładunki w Porcie Gdańsk

27.05.2015 08:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Infrastruktura kolejowa goni rosnące przeładunki w Porcie Gdańsk
Infrastruktura kolejowa goni rosnące przeładunki w Porcie Gdańsk - GospodarkaMorska.pl

Nad Martwą Wisłą stanie nowy most kolejowy, który usprawni dwustronną komunikację do portu. Przedsięwzięcie dedykowane jest transportowi towarowemu, który ma szczególne znaczenie dla Gdańska. Sam obiekt kosztuje 38 mln, cała inwestycja zaś pochłonie 370 mln. Budowa skończy się latem 2016 roku.

W czerwcu rozpocznie się montaż kolejowego mostu nad Martwą Wisłą. Elementy konstrukcji są przygotowywane w gdyńskiej Stoczni Nauta. Kiedy nowy most zostanie otwarty wówczas zacznie się demontaż starego. Budowana przeprawa będzie miała 122 metry długości i 21 m wysokości, od tafli wody dzielić ją będzie 8 metrów, a nie jak wcześniej 5,6 m.

- Prześwit starego mostu od lustra wody wynosi 5,6 m a nowego wynosić będzie 8 m. Budowa mostu spowoduje także poprawę parametrów toru wodnego, tj. zwiększenie jego szerokości z 11 m do 50m. Powyższa zmiana poprawi, a właściwie umożliwi żeglugę śródlądową, po kanale Martwej Wisły, barek z kontenerami ułożonymi w dwóch warstwach - powiedział Sławomir Jurko specjalista ds. rozwoju infrastruktury portowej z Portu Gdańsk.

- Znaczenie mostu kolejowego dla terminali w Porcie Zewnętrznym było już kilkukrotnie omawiane na różnym etapie przygotowania inwestycji. ZMPG S.A. mając na uwadze budowę nowych i rozwój istniejących terminali Portu Zewnętrznego był inicjatorem przebudowy linii nr 226 i mostu kolejowego stanowiących jedyny dostęp kolejowy do tej części portu - powiedział Sławomir Jurko specjalista ds. rozwoju infrastruktury portowej z Portu Gdańsk.

Przedsięwzięcie sześciokrotnie zwiększy przepustowość kolejową portu. Obecne warunki pozwalają na komunikację 30 pociągów na dobę, odbywa się to tylko w jedną stonę i przy przędkości 20 km/h. Główną przyczyną tej sytuacji jest zły stan techniczny starego mostu, który ma sto lat i tylko jeden tor. Po ukończeniu budowy w ciągu doby Port Gdańsk będzie mógł przyjąć aż 360 pociągów.

Dzięki stworzeniu dwóch linii kolejowych transport będzie się odbywać w dwie strony, przy maksymalnej możliwej prędkości 120 km/h. Stalowa konstrukcja ważyć będzie 2 000 ton, przygotowaniem części konstrukcji mostu zajmuje się Stocznia Nauta w Gdyni. Modernizację odcinka między portem a Pruszczem Gdańskim nazworuje PKP PLK S.A.

- Budowa dwutorowego mostu kolejowego w miejsce istniejącego  stuletniego mostu jednotorowego znacznie zwiększy przepustowość i możliwe będzie przewiezienie większej ilości ładunków do/z Portu Gdańsk. Opieranie istniejącego ruchu na jednym torze kolejowym, w przypadku zaistnienia problemów technicznych, grozi odcięciem Portu Zewnętrznego od dostępu kolejowego, a tym samym brakiem możliwości wywiązania się naszych Kontrahentów z zawartych umów handlowych - tłumaczył Sławomir Jurko z Portu Gdańsk.

Głównym beneficjentem inwestycji będzie ZMPG S.A., ale na inwestycji skorzysta również Gdańsk.

- Z perspektywy miasta ważne jest dobre skomunikowanie portu z resztą kraju, bo dobrze działający port to również rozwój miasta. A Port Gdańsk bardzo dynamicznie się rozwija – skomentował Michał Piotrowski rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdańsk zapytany o znaczenie inwestycji dla regionu.

Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przebudowę linii w sierpniu zeszłego roku. Aktualnie realizacja gotowa jest w 30 proc. Do tej pory wykonawca inwestycji zakończył już przyczółki przeprawy nad Martwą Wisłą. Trwa budowa nasypów kolejowych i montaż sieci trakcyjnej. Kształtów nabierają budynki nastawni w Gdańsku Olszynce i Gdańsku Porcie Północnym. Na nabrzeżu stoczni Gdynia Nauta spawane są elementy mostu, który stanie nad Martwą Wisłą. W lipcu konstrukcja zostanie przetransportowana na miejsce i osadzona na przyczółkach.

 

 

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.