Kierownik biura strategii i analiz Polskiego LNG Tadeusz Tański powiedział ostatnio, że jeszcze w tym roku gazoport w Świnoujściu obsłuży pierwsze statki z gazem ziemnym. Stan wykonalności inwesycji wynosi obecnie 97,5 proc. Czas pokaże czy wykonawca dotrzyma terminu.
Tadeusz Tański opisał schemat końcowych prac jakie się właśnie odbywają w związku z budową gazoportu. Poza częścią budowlaną i montażową prace odbiorowe i rozruchowe dzielą się na ok. 720 systemów i podsytemów. Pod koniec zeszłego miesiąca podpisano blisko połowę certyfikatów odbiorowych powyższych urządzeń, certyfikaty ma też około 90 proc. rurociągów. Trzeba dodać, że na terenie całego gazoportu znajduje się 1536 linii rurociągowych, sprawdzenia wymaga 5718 punktów pomiarowych.
Pod koniec zeszłego roku odbyły się testy wytrzymałościowe olbrzymich zbiorników, w których przechowywany będzie gaz. Magazyny pozytywnie przeszły próby wodne, po napełnieniu ilością 100 tys. ton wody żadne parametry nie zostały zaburzone.
Prowadzone są prace z zakresu izolacji kriogeniczne rurociągów, trwa ustanawianie zabezpieczeń stalowych konstrukcji, równanie nawierzchni, budowa dróg i chodników, prace wykończeniowe wnętrza budynków, montaż elektryki i kontrola aparatury pomiarowej.
Według początkowych założeń terminal LNG będzie mógł przyjmować rocznie do 5 mld m3 gazu. W kwietniu br. podpisano umowę na opracowanie studum wykonalności w zakresie rozbudowy terminalu. Powiększony o kolejny zbiornik gazoport będzie zdolny do przyjęcia łącznie 7,5 mld m3 surowca, co stanowić będzie finalnie połowę rocznego zapotrzebowania Polski.
Realizacja projektu umożliwi import skroplonego gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Inwestycja ta jest niezwykle strategiczna dla krajowej gospodarki. Koszt wybudowania gazoportu to prawie 2,5 mld zł.
Pod koniec lutego stan zaawansowania prac budowlanych wynosił prawie 96 proc., teraz jest to 97,5 proc. Terminal na skroplony gaz ziemny w Świnoujściu miał być gotowy już w połowie 2014 r., ale w wyniku opóźnień w realizacji inwestycji wciąż nie jest ukończony. Ma zostać uruchomiony w tym roku.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie