PMK
Koszty operacyjne statków wzrosły minimalnie w zeszłym roku, po dwóch latach spadków. Armatorzy powinni jednak przygotować się na ich duży wzrost, ze względu na podwyższenie cen ubezpieczeń morskich.
Według raport agencji Drewry średni wzrost kosztów operacyjnych statków wzrósł o 0,9 proc. w 2017 roku. Przez poprzednie 2 lata te koszty spadały o łączne 7,5 proc. Wzrosty zanotowano w większości segmentów transportu morskiego, z wyłączeniem kontenerów, gdzie koszta operacyjne spadają już 3 rok z rzędu.
Wydatki bieżące będą rosnąć także razem z cenami czarteru. Obecnie znajdują się one na niskim poziomie, więc usługi dla statków też pozostają na niższym poziomie. Trwa bowiem ostra konkurencja.
- Przyszły koszty operacyjne będą rosły razem z dużą liczbą nowych regulacji, słabszym wyszkoleniem marynarzy, mocną pozycją liderów produkcji ropy, bardziej surowymi zasadami serwisu i napraw. Nie bez znaczenia będzie też wejście do użycia zaawansowanej maszynerii oraz pędząca konsolidacja kapitału na rynku ekwipunku i serwisu morskiego. Da to lepszą pozycję negocjacyjną wielkim firmom – czytamy w raporcie Drewry.
Najbardziej mogą jednak wzrosnąć koszta płac i utrzymania załogi. Wszystko zależy od tego, czy armatorzy częściej będą rekrutować marynarzy z krajów z tanią siłą roboczą.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej