• <

Kompleksowa przebudowa kolejowej stacji towarowej Gliwice Port

pc

08.01.2018 18:26 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kompleksowa przebudowa kolejowej stacji towarowej Gliwice Port
Kompleksowa przebudowa kolejowej stacji towarowej Gliwice Port - GospodarkaMorska.pl

Rozpoczęła się kompleksowa, realizowana kosztem 30 mln zł, przebudowa kolejowej stacji towarowej Gliwice Port. To główny punkt obsługujący Śląskie Centrum Logistyki i ładunki transportowane drogą wodną na Kanale Gliwickim. Po modernizacji stacja przyjmie dłuższe składy pociągów.

"Przebudowa stacji Gliwice Port zwiększy przepustowość węzła kolejowego, dostosuje przestarzałą infrastrukturę do obowiązujących standardów i pozwoli na sprawniejszy przewóz ładunków" - podało w poniedziałek Śląskie Centrum Logistyki.

Ta należąca w ponad trzech czwartych do samorządu Gliwic spółka obsługuje m.in. gliwicki port rzeczny, kolejowy i drogowy terminal przeładunkowy oraz magazyny i biura.

Stację Gliwice Port uruchomiono w 1939 r. wraz z zakończeniem budowy Kanału Gliwickiego. Jak podały w poniedziałek służby prasowe gliwickiego magistratu w miejskim biuletynie informacyjnym, po kilkudziesięciu latach eksploatacji kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zadecydowała o kompleksowej przebudowie tego miejsca i dostosowaniu go do wymogów bezpieczeństwa.

Dzięki modernizacji torów możliwe stanie się tam przyjmowanie pociągów o długości nawet 800 metrów, co znacząco usprawni przewóz ładunków. Z kolei modernizacja przestarzałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym pozwoli podnieść przepustowość węzła kolejowego.

Wartość inwestycji realizowanej przez PKP PLK w ramach programu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej” (będącego częścią Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) to 30 mln zł. Prace mają potrwać maksymalnie do końca listopada. W trakcie robót przewidziano zamknięcia torowe na liniach 167 i 675. W ramach tego projektu naprawiona ma być też linia 711 między Maciejowem Północnym a Gliwicami.

Modernizacja stacji wiąże się z planami szerszego wykorzystania Kanału Gliwickiego i Odry do transportu, m.in. węgla. Według niedawnych informacji przekazanych PAP w tym roku operator Portu Gliwice spodziewa się podwojenia ilości węgla, wyprawianego drogą wodną z Gliwic do Wrocławia.

W ubiegłym roku, po pięciu latach przerwy, w porcie wznowiono przeładunek węgla, wysyłając ponad 120 tys. ton tego paliwa. Pierwsze barki z węglem wypłynęły z Gliwic 14 lipca ub. roku, dowożąc go Kanałem Gliwickim i dalej Odrą do elektrociepłowni Kogeneracja we Wrocławiu.

Pod koniec lipca ub. roku operator Portu Gliwice, czyli Śląskie Centrum Logistyki, oraz grupa OT Logistics, podpisały kontrakt na usługę przeładunkową w porcie, gdzie spedytor dowoził węgiel wagonami jednej ze swych spółek-córek. Umowa przewidywała transportowanie do końca 2017 r. Kanałem Gliwickim i Odrą ok. 20 tys. ton węgla miesięcznie. Ostatecznie w ub. roku w Porcie Gliwice przeładowano 126,9 tys. ton miału węglowego z gliwickiej kopalni Sośnica dla wrocławskiej elektrociepłowni. W 2018 r. planowane jest przeładowanie ok. 250 tys. ton węgla.

W połowie ub. roku odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Deklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze 2017 r.

W planach ministerstwa określonych w "Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do 2030” znajduje się m.in. osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz włączenie jej w sieć europejskich dróg wodnych. Pierwszym krokiem do realizacji tego priorytetu jest likwidacja tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc ograniczających żeglugę śródlądową.

Obecnie na Kanale Gliwickim, przy wsparciu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzona jest modernizacja czterech z sześciu śluz (dwie pozostałe zostały już przy wsparciu POIiŚ na lata 2007-2013 zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r.). Prace na ostatniej z nich powinny zakończyć się na początku 2021 r. Dodatkowy zakres prac na Kanale Gliwickim ma określić planowane studium wykonalności dla modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej.

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 42475,00 $ tona 2,41% 18 sty
 Cynk 3543,00 $ tona 0,25% 18 sty
 Aluminium 3005,00 $ tona -0,10% 18 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.