• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wzrosły zarobki Kanału Sueskiego w 2017 roku

PMK

08.01.2018 18:35 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Wzrosły zarobki Kanału Sueskiego w 2017 roku - GospodarkaMorska.pl

Przychody Egiptu z Kanału Sueskiego wzrosły w 2017 roku do 5,3 mld dolarów z 5 mld dolarów w 2016 roku -  podał w czwartek Zarząd Kanału.

Kanał jest najszybszą drogą morską między Europą a Azją i jednym z głównych źródeł zagranicznych walut egipskiego rządu. Jego przychody w listopadzie 2017 r. wyniosły 462,7 mln dolarów.

Kanał Sueski obniżył w zeszłym roku stawki opłat za korzystanie z tej trasy przez kontenerowce. Miał to być sposób na zwiększenie konkurencyjności obiektu wobec Kanału Panamskiego. Władze Kanału Sueskiego chcą przejąć statki pokonujące trasę z portów azjatyckich do portów wschodniego wybrzeża USA.

Ostatnio stało się trudne, gdyż Kanał Panamski stał się atrakcyjniejszy dzięki rozbudowie, która pozwala przekroczyć ten obiekt kontenerowcom o ładowności do 11 tys. TEU. Władze Kanału Sueskiego podkreślają, że to przez ich kanał wciąż biegnie krótsza trasa z wielu portów Bliskiego Wschodu i Azji do wschodnich portów USA. Z Singapuru do Nowego Jorku jest 2370 mil krócej dla przykładu.

Kanał cierpi także na brak klientów, gdyż armatorzy wolą płynąć trasą przez Przylądek Dobrej Nadziei, mimo że trasa jest o ponad 2 tys. km dłuższa niż przez Kanał Sueski. Z powodu niskiej ceny paliwa armatorom bardziej opłaca się jednak płynąć dłużej i nie płacić ceny za przekroczenie kanału.

Pierwsze rabaty dla armatorów zostały wprowadzone w egipskim obiekcie już 7 marca zeszłego roku. 30 proc. zniżkę otrzymali przewoźnicy płynący z wschodnich portów USA do Portu Klang w Malezji i dalej reszty azjatyckich portów. Po sześciu tygodniach z promocji nie skorzystał ani jeden armator.

Władze obiektu zdecydowały się polepszyć ofertę i obecnie oferują nawet 50 proc. rabat dla amatorów płynących z portów na północ od amerykańskiego portu Norfolk i aż 65 proc. dla portów na południe od Norfolk. Czas pokaże, czy to wystarczy do przekierowania jednostek na Kanał Sueski.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.