Patrycja Cybulska
Bahri Hohfuf w gdańskim porcie. Statek arabskiego armatora The National Shipping Company of Saudi Arabia (BAHRI) zawinął tutaj po raz pierwszy. Przypłynął po kolejny załadunek wagonów dla Arabii Saudyjskiej.
Bahri Hofuf to statek typu ro-ro zbudowany w 2013 r. Jednostka ma 224,96 m długości, 32,3 m szerokości oraz 9,52 m zanurzenia. Tonaż brutto statku to 50 714 GT. Bahri Hofuf pływa pod banderą Arabii Saudyjskiej.
Statek wypłynął z portu Jeddah w Arabii Saudyjskiej. Zanim trafił do Gdańska, odwiedził po drodze osiem portów: Port Said (Egipt), Leghorn (Włochy), Veracruz (Meksyk), Houston (USA), Savannah (USA), Norfolk (USA), Baltimore (USA) i Skaw (Dania).
Przed Bahri Hofuf do Gdańska zawijały zamiennie jej dwie siostrzane jednostki: Bahri Jedah oraz Bahri Tabuk.
Regularne wizyty
Włączenie Portu Gdańsk do regularnych serwisów żeglugowych arabskiego armatora wiąże się z realizacją kilkuletniego kontraktu na dostawę cystern. Z saudyjskim operatorem kolejowym podpisał go jeden z czołowych producentów wagonów w Polsce.
Cysterny do Portu Gdańsk dostarczane są z południa kraju na szynach. Następnie zostają wtaczane na specjalistyczne roll trailery i na nich załadowywane bezpośrednio na statek. Operację tę wykonuje Port Gdański Eksploatacja. Obsługą agencyjną statków zajmuje się Wilhelmsen Ships.
W ramach obecnie realizowanego kontraktu z Gdańska wypłynie łącznie 1 246 wagonów, z których każdy waży około 30 ton. Możliwe jest też, że podpisany zostanie kolejny kontrakt obejmujący ponad 2 000 cystern.
Dla Portu Gdańsk współpraca z armatorem Bahri to szansa na zwiększenie udziału przeładunków typu ro-ro w towarowej strukturze portu, oraz aktywizację połączeń dalekomorskich na nowych kierunkach.
Barhi specjalizuje się głównie w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz ładunków masowych suchych. Usługi transportowe od prawie 40 lat świadczy w południowej Azji, Ameryce Północnej oraz na północy Europy. Statki tego armatora, oprócz Gdańska, spotkać można także w Hamburgu, Antwerpii, Bremerhaven, Rotterdamie oraz w Bilbao.
Polska jakość w cenie
Importerzy z Azji bardzo cenią sobie polskie produkty, Zarówno żywność, jak i przemysł. Według danych Eurostat, przez ostatnie 10 lat rodzimy eksport w ujęciu tonażowym ogółem wzrósł o 35 %. Głównie dotyczy to kierunków zamorskich. Towary eksportujemy głównie do krajów takich jak Arabia Saudyjska, Chiny, Irak czy Indie.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie