PMK
Rosyjski arktyczny projekt Jamał LNG wysłał już ponad 2 mln ton gazu LNG. Rekord padł w czasie 27 załadunku w terminalu położonym w Murmańsku.
Według prognoz Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego, w tym roku z portu w Murmańsku ma być wysłane 10 mln ton ropy. Pomagać ma w tym tankowiec Umba o nośności 300 tys. ton. Statek już zakotwiczył w Zatoce Kolskiej. Będzie służył jako pływający zbiornik do przetłaczania paliwa z portu na tankowce i z tankowców do portu.
Rosyjskie Ministerstwo Transportu zamierza częściej korzystać z trasy biegnącej wśród szelfu Arktyki do transportu ropy. Do niedawna odbywało się to bez udziału Murmańska. Niedawno powstała tam jednak potrzebna infrastruktura do rafinacji oraz terminal paliw płynnych. Dzięki temu rozwiązany będzie problem Rosji z wykorzystaniem starych statków do przechowywania i transportu ropy.
Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?