jk
- Zainstalowaliśmy pierwsze systemy mostów kompatybilnych z morskimi systemami zarządzania ruchem morskim (STM), łączące statki z lądem. Wszystkie dostępne funkcje działają bez zarzutu, w tym optymalizacja trasy i zsynchronizowane połączenia portów – poinformowało Sea Traffic Management.
Pierwsze statki, na których działają sytemy statki to "Stena Germanica" i dwie jednostki ratownicze szwedzkiego ratownictwa morskiego (SSRS), "Rescue Märta Collin" i "Rescue 11-00".
Informacja o bieżącej trasie statku, w formacie opracowanym w ramach projektu STM Validation, przesyłana jest do innych statków poprzez zwykły System Automatycznej Identyfikacji (Automatic Identification System, AIS), zwiększający wspólną świadomość sytuacyjną. Oficer wachtowy będzie mógł zobaczyć aż siedem odcinków tras innych statków, które pozwolą mu określić ewentualne punkty kolizyjne, szczególnie w wąskich kanałach i torach z ograniczoną manewrowością. Stena Germanica, podczas trasy z Goteborga do Kilonii, automatycznie udostępniała swoją trasę dwóm statkom ratowniczym, otrzymując jednocześnie ich trasę na elektronicznej mapie nawigacyjnej ECDIS (Electronic Chart Display and Information System).
Stosowany format komunikatów tras, opracowany w ramach projektu Walidacja STM, jest przekazywany innym statkom przez zwykły AIS (System Automatycznej Identyfikacji), poprawiając ocenę sytuacji. Oficer wachtowy będzie mógł zobaczyć siedem odcinków tras innych statków, co pozwoli mu przewidzieć punkty kolizyjne we wczesnym stadium identyfikacji ewentualnego zagrożenia. Co będzie bardzo przydatne dla statków operujących w wąskich kanałach i torach o ograniczonej manewrowości.
Stena Germanica, podczas podrózy z Göteborga do Kilonii, automatycznie pokazała swoją trasę dwóm statkom ratunkowym, a jednocześnie otrzymywała informację o ich trasach i wyświetlała je na swojej mapie elektronicznej ECDIS - Electronic Chart Display and Information System.
- Poprzez wymianę informacji między statkiem a lądem, korzystając z infrastruktury morskiej Cloud/SeaSWIM tworzymy spójną społeczność, która umożliwia lepszą komunikację i podejmowanie wspólnych decyzji. Prowadzi to do uzyskania wyższych standardów operacyjnych, lepszej wydajności i poprawy bezpieczeństwa - skomentował Anders Rydlinger, dyrektor ds. systemów przesyłowych w Transas.
Testy STM obejmują 300 statków, 13 portów i co najmniej 5 podmiotów na ladzie.
Dodajmy, że Stena Germanica została przebudowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jest to pierwszy prom napędzany metanolem. Dzięki temu Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie posiadał w swojej flocie prom napędzany nowym paliwem, które znacząco zmniejsza emisję siarki i cząstek stałych w porównaniu do wcześniej stosowanych paliw statkowych.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody