• <
PZT_1100x200_gif_2020

Herkules już w Gdańsku. Holownik jest imponujący i ma potężną moc – zobacz go w akcji (zdjęcia,wideo)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Herkules już w Gdańsku. Holownik jest imponujący i ma potężną moc – zobacz go w akcji (zdjęcia,wideo)
Herkules już w Gdańsku. Holownik jest imponujący i ma potężną moc – zobacz go w akcji (zdjęcia,wideo) - GospodarkaMorska.pl

pc

01.11.2016 Źródło: własne

Tak mocnej jednostki tego typu w Polsce jeszcze nie było. Herkules, najnowszy holownik „WUŻ” Port and Maritime Service, przypłynął do Gdańska z Galati w Rumunii. Będzie najmocniejszy ze stacjonujących dotychczas w polskich portach.

Herkules to holownik typu ASD 2913 (tylnopędnikowy). Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jej uciąg na palu to ponad 80 T. To holownik nowej generacji – przy niewielkich rozmiarach dysponuje dużą mocą i silnym uciągiem. Dotychczas w eksploatacji znajduje się tylko 12 takich jednostek. Korzystają z nich m.in. firmy z branży offshore oraz port w Hamburgu.

Herkulesa zbudowała stocznia Santierul Naval Damen Galati SA. Do Gdańska z Rumunii wypłynął 9 października. Stępkę pod jego budowę położono 24 listopada 2015 r., a wodowanie odbyło się 21 lipca w Galati.

Głównym kontraktującym tej jednostki była holenderska Scheepswerf Damen – Gorinchem B.V.  To 13 holownik we flocie „WUŻ” Port and Maritime Service.

Herkules po wprowadzeniu do eksploatacji będzie najmocniejszym holownikiem w kraju. Pozyskanie tak silnej jednostki było bardzo ważne dla gdańskiego portu, z powodu coraz większych statków, które zaczęły do niego zawijać. Dotychczas polskie porty były skazane na zatrudnianie holowników z zagranicy, m.in. z Niemiec i z Holandii. Tak było przykładowo przy próbach platformy FPF-1 na Zatocie Gdańskiej czy obsłudze gazowców w świnoujskim terminalu LNG.

Holownik będzie pierwszym w gdańskim porcie, który powstał w zagranicznej stoczni. Do tej pory „WUŻ” do budowy takich jednostek wybierał polskie zakłady.

Firma „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd powstała 24 czerwca 1991r. i jako prywatna spółka pracownicza wywodzi się z przekształcenia Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Gdańsk. Świadczy usługi portowo-morskie zarówno dla polskich, jak i zagranicznych kontrahentów.
 
Do podstawowej działalności „WUŻ” Port and Maritime Services zalicza się holowania portowe, cumowanie oraz holowania morskie, których rocznie wykonywanych jest kilkadziesiąt. Dysponując flotą 13 holowników i zatrudniając ponad 200 osób, jest największą i zarazem ostatnią polską firmą holowniczą w Polsce.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33097,00 $ tona -1,39% 10 maj
 Cynk 3037,00 $ tona 2,15% 10 maj
 Aluminium 2565,00 $ tona 1,87% 10 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.