PMK
Fuzja niemieckiego Hapag-Lloyd z UnitedArab Shipping Company, który jest własnością sześciu krajów z Zatoki Perskiej, przebiega zgodnie z planem, mimo zerwania kontaktów dyplomatycznych między Katarem a jego sąsiadami – donosi agencja Reuters.
- Nie ma na razie żadnych przesłanek za tym, by dyplomatyczny kryzys w tym regionie miał wpłynąć na podpisaną w zeszłym miesiącu umowę – potwierdził anonimowo jeden z pracowników wyższego szczebla niemieckiego armatora.
W poniedziałek, 5 czerwca, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Bahrajn oraz Egipt zerwały stosunki dyplomatyczne i konsularne z Katarem z powodu “wspierania przez to państwo terroryzmu”.
Arabia Saudyjska zawiesiła też wszystkie połączenia lądowe, morskie i powietrzne z tym krajem, a Bahrajn nakazał jego obywatelom opuszczenie terytorium w ciągu 14 dni. ZEA dały im zaledwie 48 godzin na wyjazd. Egipt ogłosił, że zamknął dla obywateli Kataru swoje porty morskie, lotnicze i połączenia drogowe.
Katar i Arabia Saudyjska posiadają kolejno 14 i 10 procent w nowej, połączonej firmie. Oba kraję mają też swojego przedstawiciela w zarządzie obecnie 5 największego armatora kontenerowego na świecie.
Rozmowy pomiędzy HL i UASC dotyczące planowanego połączenia ich działalności w zakresie przewozu kontenerowego prowadzone były od kwietnia. W wyniku połączenia powstała owa firma warta od 7 do 8 mld euro. To także obecnie piąty największy armator na świecie pływający po szlakach Azja-Europa oraz przez Atlantyk i Pacyfik.
- Obie firmy dzialają w sektorze żeglugi kontenerowej, to ułatwia fuzję - stwierdziła Komisja Europejska. - Zgodziliśmy się na fuzję, ale tylko pod warunkiem, że UASC wycofa się z innych porozumień na szlakach handlowych w Północnej Europie i Północnej Ameryce.
Decyzja gigantów uważana jest za celową ze względu na coraz większą potrzebę konsolidacji w branży morskiego transportu kontenerowego, w której występuje obecnie nadpodaż przestrzeni ładunkowej, w związku z czym ceny przewozów znacząco spadły.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny