• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Europejskie banki coraz rzadziej źródłem kapitału dla żeglugi

14.03.2018 22:03 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Europejskie banki coraz rzadziej źródłem kapitału dla żeglugi

Partnerzy portalu

Europejskie banki coraz rzadziej źródłem kapitału dla żeglugi - GospodarkaMorska.pl

Chińskie banki coraz częściej są zapleczem kapitałowym dla światowej żeglugi. To wynik powolnego wycofywania się europejskich pożyczających z rynku żeglugi z powodu kryzysu.

Widać to wyraźnie po niemieckich bankach, które straciły mnóstwo pieniędzy na złych pożyczkach w tym sektorze. Chińskie instytucje finansowe w tym momencie odważnie wkraczają na rynek, by zastąpić niemiecki kapitał.

- Chińskie banki coraz częściej wykonują globalne transakcję. Można to już nazwać trendem. Kiedy  na rynku pojawia się luka, od razu są chętni by ją wypełnić. To normalne – powiedział Joep Gorgels z banku ABN AMRO.

Chińskie banki korzystają na fakcie, że spora część statków powstaje w ich stoczniach, co wytwarza zapotrzebowanie na ich usługi. Przykładem mogą być megakontenerowce zamówione przez CMA CGM w stoczni CSSC.

Niemieckie banki coraz częściej pozbywają się swoich kredytów. Według nieoficjalnych źródeł Deutsche Bank planuje wyodrębnić 250 mln dolarów długów z rynku żeglugi i razem sprzedać je na rynku finansowym za promocyjną cenę. Przedstawiciele banku odmówili komentarza w tej sprawie. Ekspozycje kredytowe DB w sektorze żeglugi osiągają obecnie 5 mld euro.

Niemieckie banki nie są pierwszymi, które pozbędą się długów z światowej żeglugi. W tym roku Royal Bank of Scotland zakończył proces sprzedaży wierzytelności o wartości przynajmniej 600 mln dolarów.

RBS należy w ponad 70 proc. do rządu Wielkiej Brytanii i obecnie przechodzi głęboką restrukturyzację. Po kryzysie w 2008 roku, bank potrzebuje gotówki na zapłatę grzywien i przegranych sporów. Sprzedaje więc swoje udziały i tnie zatrudnienie.

Nieoficjalne źródła podają, że wierzytolnościami podzieliły się dwie firmy. Japoński Orix Corp zakupił 290 mln dolarów długu, a niemiecki Berenberg Bank 300 mln dolarów. Obie firmy odmówiły w tej sprawie komentarza.

RBS zamierza pozbyć się całkowicie swoich pożyczek odnoszących się do żeglugi morskiej. Wierzytelności pochodzą głównie od greckich armatorów i są warte ponad 3 mld dolarów. Royal Bank of Scotland zamierza jest sprzedawać w osobnych pakietach.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.