ew
Polska to magazynowa potęga - wynika z raportu CBRE „Rynek magazynowy w Polsce w I półroczu 2018”. Dodano, że na rynku znajduje się 14,3 mln m kw. powierzchni magazynowej, a kolejnych 2,3 mln m kw. jest w budowie.
W ciągu sześciu pierwszych miesięcy tego roku deweloperzy dostarczyli na rynek 729 tys. m kw. nowej powierzchni magazynowej, co stanowi rekord w historii branży - wynika z najnowszego raportu CBRE - jednej z największych nas świecie firm doradczo -inwestycyjnych. Kolejnych 2,3 mln m kw. jest w budowie.
Duża liczba rozpoczętych inwestycji jest efektem rosnącego popytu, który w pierwszym półroczu tego roku był o 20 proc. większy niż rok temu. Mimo stale zwiększającej się liczby magazynów, dostępność wolnej powierzchni jest wciąż ograniczona, a wskaźnik pustostanów spada; w I półroczu 2018 roku wyniósł tylko 4 proc., co jest najniższym wynikiem w historii i oznacza spadek o 0,7 pp. wobec I kwartału 2018.
"Uczestnicy rynku logistycznego nabrali tempa, co widać zarówno we wskaźniku powierzchni magazynowej będącej w budowie, ponadprzeciętnej aktywności najemców oraz niskim wskaźniku pustostanów - potwierdza Wojciech Kosiór, Director Head of BTS & Integrated Services w CBRE. Dodaje, że z zebranych danych wynika, że aż w czterech regionach, czyli centralnym, północnym, zachodnim oraz w Szczecinie, wskaźnik pustostanów znajduje się na poziomie poniżej 1 proc. W pozostałych częściach Polski - poza Warszawą - wynosi poniżej 10 proc. "To historyczne wyniki, których nie zanotowaliśmy nigdy wcześniej" – komentuje Kosiór.
Dużą aktywność deweloperów widać nie tylko we wskaźnikach, ale też w dużej liczbie projektów logistycznych. Łącznie jest ich w całej Polsce aż 65. Największe rozpoczęte w drugim kwartale 2018 roku to m.in. Panattoni BTS Leroy Merlin, Panattoni Park Stryków III i Panattoni BTS Bolesławiec. Najwięcej buduje się w Polsce Centralnej, gdzie powstaje 28 proc. całkowitej powierzchni magazynowej. Rynek nieruchomości logistycznych rozwija się dynamicznie również na Śląsku, we Wrocławiu i w regionie Wschodnim.
Eksperci CBRE zwracają uwagę, że w tym roku na znaczeniu zyskują mniejsze obiekty magazynowe położone bliżej miast. Popularność tego typu rozwiązań wynika z rosnącego znaczenia koncepcji „logistyki miejskiej”. Takie projekty powstają m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Szczecinie.
"Logistyka miejska i jej rosnące znaczenie to pochodna rozwoju sektora e-commerce. Klienci oczekują, że otrzymają zamówienie ze sklepu internetowego tak szybko, jak to możliwe. Dlatego tworzy się zapotrzebowanie na logistykę "ostatniej mili", która właśnie umożliwia dostarczanie zamówień do klientów w maksymalnie krótkim czasie – wyjaśnia Wojciech Kosiór.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny