PMK
Bałtycki Indeks Towarowy osiągnął tydzień temu rekordową od 5 miesięcy wysokość. W tym tygodniu wskaźnik kontynuuje wzrostdzięki większy stawkom wszystkich masowców, w szczególności capesize.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Ogólny index wzrósł o 53 pkt do 1385 pkt. To siódmy z rzędu wzrost indeksu i najwyższy wynik od 29 marca tego roku.
Najwięcej wzrósł indeks capesize, aż o 183 punkty, do 2827 pkt. To najlepszy wynik wśród tych jednostek od listopada 2014 roku. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 20,843 dolarów dziennie.
Wzrósł także indeks panamaxów, lecz tylko o 37 punkty do 1398 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 11,437 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów wzrósł o 13 pkt do 888 pkt, a handysize o 5 pkt do 504 pkt.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody