• <
HARTWIG SZCZECIN

Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku

PMK

13.06.2017 18:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku
Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku - GospodarkaMorska.pl

Na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy Bałtycki Index Towarowy (BDI) wzrósł o 20 pkt, do poziomu 870 pkt. To dobra wiadomość dla armatorów po tym, jak indeks spadł wcześniej do najniższego od 4 miesięcy poziomu – 850 pkt.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Przypomnijmy, ze do 29 marca indeks wciąż rósł, aż osiągnął 1338 pkt – najlepszy wynik w tym roku. Był to duży progres w stosunku do początku 2016 rok, gdy wartość BDI osiągnęła najniższą w historii wartość 297 pkt.

Od końca marca, poza paroma mały odbiciami, wartość indeksu malała aż osiągnęła w czwartek 8 czerwca wartość 850 pkt. Trudno jednoznacznie ocenić to zjawisko. Są powody do zadowolenia, bo widać wyraźną poprawę w stosunku do zeszłego roku. Część analityków jest jednak zawiedziona wynikami, biorąc pod uwagę skalę złomowania starych jednostek i mniejszą liczbę wodowań nowych masowców. Spodziewali się oni dużo wyższych stawek.

W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.

- Rynek przewozów masowych jeszcze rok temu był w opłakanym stanie. Zmienili to członkowie tej branży, tak jak to bywało w latach 80. i 90. zeszłego wieku. Dzięki złomowaniu już niedługo uda im się wyjść z kryzysu – przewidują eksperci z Drewry.

Do 2019 roku branża przewozów masowych zmieni się nie do poznania. Będziemy świadkami bankructw i konsolidacji na rynku. Najlepsi armatorzy będą operować dużą flotą, który pozwoli im lepiej dostosować się do następnych kryzysów. Zmarginalizowana zostanie za to rola mniejszych przewoźników. Kolejne 2 lata obfitować powinno więc w wiele zmian.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.