• <
ATC_CARGO_TOP

Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku
Bałtycki Indeks Towarowy podnosi się po dużym spadku - GospodarkaMorska.pl

PMK

13.06.2017 Źródło: własne

Na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy Bałtycki Index Towarowy (BDI) wzrósł o 20 pkt, do poziomu 870 pkt. To dobra wiadomość dla armatorów po tym, jak indeks spadł wcześniej do najniższego od 4 miesięcy poziomu – 850 pkt.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Przypomnijmy, ze do 29 marca indeks wciąż rósł, aż osiągnął 1338 pkt – najlepszy wynik w tym roku. Był to duży progres w stosunku do początku 2016 rok, gdy wartość BDI osiągnęła najniższą w historii wartość 297 pkt.

Od końca marca, poza paroma mały odbiciami, wartość indeksu malała aż osiągnęła w czwartek 8 czerwca wartość 850 pkt. Trudno jednoznacznie ocenić to zjawisko. Są powody do zadowolenia, bo widać wyraźną poprawę w stosunku do zeszłego roku. Część analityków jest jednak zawiedziona wynikami, biorąc pod uwagę skalę złomowania starych jednostek i mniejszą liczbę wodowań nowych masowców. Spodziewali się oni dużo wyższych stawek.

W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.

- Rynek przewozów masowych jeszcze rok temu był w opłakanym stanie. Zmienili to członkowie tej branży, tak jak to bywało w latach 80. i 90. zeszłego wieku. Dzięki złomowaniu już niedługo uda im się wyjść z kryzysu – przewidują eksperci z Drewry.

Do 2019 roku branża przewozów masowych zmieni się nie do poznania. Będziemy świadkami bankructw i konsolidacji na rynku. Najlepsi armatorzy będą operować dużą flotą, który pozwoli im lepiej dostosować się do następnych kryzysów. Zmarginalizowana zostanie za to rola mniejszych przewoźników. Kolejne 2 lata obfitować powinno więc w wiele zmian.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31264,00 $ tona -1,40% 21 cze
 Cynk 2832,00 $ tona -1,43% 21 cze
 Aluminium 2353,00 $ tona -0,88% 21 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.