• <
HARTWIG SZCZECIN

35-lecie podniesienia bandery na Darze Młodzieży

pc

19.06.2017 09:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski 35-lecie podniesienia bandery na Darze Młodzieży
35-lecie podniesienia bandery na Darze Młodzieży - GospodarkaMorska.pl

35. rocznica podniesienia bandery na Darze Młodzieży. Uroczystość odbędzie się 4 lipca przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Początek o godzinie 13:00.

Dar Młodzieży – żaglowiec szkoleniowy akademii Morskiej w Gdyni – to jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Fregata ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.

Wodowanie żaglowca odbyło się 12 listopada 1981 r. w Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Matką chrzestną została Helena Jurkiewicz, żona kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – najdłużej pełniącego funkcję komendanta „Daru Pomorza”.

„Dar Młodzieży” jest następcą „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni od podstaw, według oryginalnego polskiego projektu, jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania „Daru Młodzieży” podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani „Daru Pomorza”: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.

W pierwszą podróż „Dar Młodzieży” wyruszył z Gdyni 10 lipca 1982 r. Pierwszym portem był  Rostock, później brytyjski Falmouth. Następnie fregata wystartowała w ramach The Cutty Sark Tall Ships Races i wygrała je, wyprzedzając tradycyjnego rywala „Daru Pomorza”, niemiecki żaglowiec „Gorch Fock”, o 14 minut i 18 sekund.

Po rejsach na wodach Europy, „Dar Młodzieży” wyruszył na oceany. Na zaproszenie Japończyków wziął udział m.in. w Osaka World Sail 1983. Odbył także transatlantycką wyprawę do Kanady na zlot żaglowców „Quebec 84”. Odwiedził również Australię podczas wielkiego zlotu z okazji 200-lecia osadnictwa europejskiego na kontynencie australijskim, zamykając w tej podróży wokółziemską pętlę.

Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, „Dar Młodzieży” odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.

Podczas służby pod biało-czerwoną banderą, w latach 1982-2015 „Dar Młodzieży” odbył 202 podróże, przepłynął ponad 545 tysięcy mil morskich, 680 razy zawijał do portów całego świata. Na pokładzie fregaty przeszkoliło się ok. 18 000 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych.

"Dar Młodzieży” – żaglowiec szkoleniowy – dane techniczne
Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.