PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie dla projektu prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia. Dofinansowanie Unii Europejskiej wyniesie ponad 1,35 mld zł.
Podpisana umowa dotyczy głównie prac modernizacyjnych prowadzonych na stacji Warszawa Zachodnia. Koszt całkowity projektu to prawie 6,4 mld zł, z czego dofinansowanie Unii Europejskiej to ponad 1,35 mld zł. Projekt obejmuje przebudowę dwóch stacji kolejowych Warszawa Zachodnia i Warszawa Główna, budowę i przebudowę 2 wiaduktów, budowę 4 kładek dla pieszych i przebudowę podziemnego przejścia dla pieszych.
- Podpisanie umowy na dofinasowanie projektu prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia to przede wszystkim rozwój szlaków kolejowych, który jest jednym z priorytetów transportowych Unii Europejskiej. Jest to również jeden z elementów rozwoju tzw. polityki zrównoważonego rozwoju naszego państwa. W tej chwili szlaki kolejowe są jednym z tych trendów, które w całej Unii Europejskiej są bardzo dobrze postrzegane - powiedział w środę Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorz Puda. Zaznaczył, że jest to transport z jednej strony ekologiczny a z drugiej strony bardzo wydajny.
Wyremontowane linie kolejowe mają przyczynić się do wzrostu gospodarczego, szczególnie w związku z rosnącymi przeładunkami w portach i potrzebami zwiększenia ich przepustowości poprzez sprawniejszy transport kolejowy. Ma to być to pomoc dla polskich przedsiębiorców, którzy też biorą udział w tym projekcie. Jednocześnie, po zakończeniu przebudowy znacznie poprawi się przepustowość ruchu kolejowego w całej aglomeracji nie tylko w Warszawie, ale również na Mazowszu i w całej Polsce.
Drugi etap jest przewidziany na realizację w programie europejskim Feniks na lata 2021-2027. Łączny koszt projektu (dwóch etapów) oszacowano na kwotę 9 mld zł.
Przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Przemysław Kalinka zaznaczył, że oczywiście z punktu widzenia pasażera utrudnienia teraz są dosyć duże. Ma też nadzieję, że realizując kolejne etapy projektu, beneficjent weźmie pod uwagę minimalizację tych utrudnień oraz zaznaczył, że po przebudowie korzyści jednak będą znacznie większe.
- Podpisana umowa nie tylko poprawi komfort podróżowania pasażerów kolei, ale jest również ważna, dlatego, że integruje transport miejski w Warszawie. Poczytujemy tę współpracę jako sukces, dlatego, że projekty kończą się oddaniem linii kolejowych pasażerom - powiedziała dyrektor CUPT Joanna Lech. Podkreśliła, że umowa jest wprawdzie podpisana z końcem 2022 roku, ale nie oznacza to końca prac nad wdrażaniem projektów z programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko".
Prezes zarządu PKP PLK Arnold Bresch podkreślił, że podpisana umowa zapewni finansowanie pierwszego etapu prac związanych z przebudową warszawskiego węzła w zakresie linii średnicowej. Zaznaczył, że to nie jest moment, w którym są rozpoczynane przygotowania robót, tylko umożliwiający refinansowanie prac, które już sfinansowano z innych źródeł, głównie budżetu państwa. Są to prace, które w zakresie dwóch stacji zostały zakończone. Przystosowano dzięki temu Warszawę Główną i Warszawę Gdańską do przejęcia podróżnych w momencie, kiedy zaczną się główne prace na średnicy. Dodał też, że na stacji Warszawa Zachodnia są już gotowi do certyfikowania wydatków w wysokości około 1 miliarda złotych. Wyjaśnił przy tym, że umowa jest podpisywana teraz gdyż spółka musiała być na takim etapie dokumentacji projektowej w zakresie przebudowy średnicy żebyśmy umieli określić korzyści z tej inwestycji, koszty i tak zbilansować żeby uzyskać dofinansowanie.
Warszawski Węzeł Kolejowy jest istotnym elementem infrastruktury kolejowej w skali Polski oraz Europy. Kluczowym elementem WWK jest linia średnicowa obejmująca odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, który przebiega częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Linia średnicowa jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską. Na linii średnicowej prowadzony jest wyłącznie ruch pasażerski.
Przedsięwzięcie odbywa się w ramach tworzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Finansowany projekt dotyczy korytarzy transportowych TEN-T. Służy koordynacji inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Istotnym elementem TEN-T jest tzw. sieć bazowa, na której mają koncentrować się działania unijne. Chodzi o to, aby usprawnić transport zapewniać dostępność i łączność dla wszystkich regionów Unii.
W skład sieci wchodzą trasy lotnicze, kolejowe, morskie i rzeczne. Poza tym koncepcja kładzie duży nacisk na tzw. inteligentne systemy transportowe, których wdrażanie przyczynia się m.in. do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Jednym z priorytetów jest propagowanie stosowania alternatywnych – w szczególności bezemisyjnych lub niskoemisyjnych – źródeł energii i układów napędowych.
Przez Polskę ma przebiegać korytarz, który zapewni połączenie transportowe od Morza Bałtyckiego do Adriatyckiego. Jednym z etapów tych prac było dofinansowanie prac linii komunikacyjnych w stolicy kraju.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych