Polska Grupa Energetyczna zbuduje elektrociepłownię na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego, której szacowana moc ma wynieść od 60 do 100 MW. Koszt inwestycji może wynieść około 300 mln zł – poinformował dziś na konferencji prezes PGE Wojciech Dąbrowski.
Porozumienie o współpracy w związku z planowaną budową nowej elektrociepłowni podpisały w piątek w Warszawie PGE Polska Grupa Energetyczna, PGE Energia Ciepła, PGE Dystrybucja i Centralny Port Komunikacyjny.
„Elektrociepłownia będzie zasilana przede wszystkim gazem ziemnym, ale będzie tam także silne wsparcie OZE. Na pewno będzie tam instalacja fotowoltaiczna, a może także inne rozwiązania” – powiedział Dąbrowski.
Prezes dodał, że elektrociepłownia powstanie w oparciu o zasadę trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego, dzięki czemu będzie to niskoemisyjne źródło energii.
„Nowatorskie będzie zastosowanie tak dużego źródła do produkcji chłodu, bo tak dużej instalacji tego typu w Polsce jeszcze nie ma” – dodał Dąbrowski.
Prezes poinformował, że przyjmując obecne ceny, wartość inwestycji szacowana jest na 300 mln zł. „Ostateczna cena będzie zależała od zastosowanej technologii” – dodał.
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Marcin Horała podkreślił, że podpisane w piątek porozumienie o współpracy to kolejny "ważny moment procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego".
"Nowy port lotniczy wraz z inwestycjami towarzyszącymi powinien w jak największym stopniu korzystać z odnawialnych źródeł energii. Dobra wiadomość jest taka, że planując CPK od podstaw, możemy już na samym początku położyć nacisk na niskoemisyjne i proekologiczne rozwiązania. Polska Grupa Energetyczna, największa polska firma energetyczna to naturalny partner dla największego polskiego lotniska" - powiedział Horała.
W komunikacie prasowym po konferencji prasowej dodano, że współpraca CPK i PGE będzie dotyczyła m.in. szacowania zapotrzebowania na energię elektryczną, ciepło i chłód. Obie strony zadeklarowały, że przygotują też wspólny harmonogram inwestycji.
Dzięki budowie elektrociepłowni przy CPK poprawie ulegnie również lokalna infrastruktura energetyczna. Energia i ciepło popłyną też do sąsiadów inwestycji, co oznacza, że skorzystają także okoliczne gminy i ich mieszkańcy.
PGE zapowiada, że w ramach inteligentnej sieci ciepłowniczej dla CPK zastosuje zwiększające efektywność rozwiązania, takie jak odzysk ciepła z infrastruktury IT (np. z serwerowni.) Projektanci CPK uwzględnią zaś w projekcie rozwiązania dotyczące elektromobilności, jak stacje do ładowania elektrycznych samochodów, autobusów i pojazdów obsługi lotniska.
Jak podaje CPK, umowa z PGE jest kolejnym porozumieniem podpisanym przez Centralny Port Komunikacyjny z kluczowymi partnerami na potrzeby realizacji tej inwestycji. W marcu tego roku CPK zawarł porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a w lipcu - z Zarządem Morskiego Portu w Gdyni.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. (PAP)
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie