• <
smartre_2023

Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia

PMK

16.09.2020 10:50
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia

Partnerzy portalu

Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia - GospodarkaMorska.pl
Parlament Europejski

We wtorek Parlament Europejski głosował za włączeniem emisji gazów cieplarnianych z sektora morskiego do unijnego rynku emisji dwutlenku węgla od 2022 r., popierając tym unijne plany, zgodnie z którymi statki płacą za swoje zanieczyszczenie.

Żegluga jest jedynym sektorem, którego nie obejmują cele UE w zakresie redukcji emisji, ale podlega wzmożonej kontroli, ponieważ blok próbuje nakierować przemysł w kierunku swojego planu „neutralności klimatycznej” do 2050 roku.

W głosowaniu we wtorek prawodawcy UE stwierdzili, że rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla bloku powinien zostać rozszerzony o emisje z rejsów w Europie, a także z podróży międzynarodowych rozpoczynających się lub kończących w porcie UE.

Zmusiłoby to armatorów do kupowania unijnych pozwoleń na emisję dwutlenku węgla w celu pokrycia tych emisji.

- Najwyższy czas, aby zasada „zanieczyszczający płaci” została zastosowana do żeglugi - powiedziała Jutta Paulus, prawodawca Zielonych prowadzący rozmowy w tej sprawie w Parlamencie Europejskim.

Parlament Europejski formalnie zatwierdzi swoje stanowisko w kolejnym głosowaniu w środę. Plany włączenia transportu morskiego do programu nabierają rozpędu, pomimo sprzeciwu ze strony przemysłu.

Projekt dokumentu Komisji Europejskiej, mający się ukazać w czwartek, potwierdza plany rozszerzenia programu na „przynajmniej wewnątrzunijny transport morski”.

Prawdopodobnie nastąpi to poprzez pakiet reform rynkowych, które komisja zaproponuje do czerwca 2021 r. Wdrożenie rozszerzenia programu może potrwać do 2023 r. - poinformowali urzędnicy.

Zbiegałoby się to z terminem opublikowania przez agencję żeglugową ONZ (IMO) planu globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji w tym sektorze.

- Propozycja rozszerzenia UE (rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla) na żeglugę międzynarodową ignoruje globalne negocjacje już toczące się w IMO i grozi rozpaleniem napięć handlowych w delikatnym dla światowej gospodarki okresie - powiedział Simon Bennett, zastępca sekretarza generalnego Międzynarodowej Rady Żeglugi.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.