• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Od statku offshore do okrętu minowego. Nietypowe przedsięwzięcie Royal Navy

rk

20.12.2022 13:25 Źródło: Royal Navy
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Od statku offshore do okrętu minowego. Nietypowe przedsięwzięcie Royal Navy

Partnerzy portalu

Od statku offshore do okrętu minowego. Nietypowe przedsięwzięcie Royal Navy - GospodarkaMorska.pl
Royal Navy

Marynarki wojenne wielu państw inwestują w swoje siły przeciwminowe. Royal Navy planuje przekształcić statek dotąd wykorzystywany do prac na morskich farmach wiatrowych w platformę wspierającą operacje przeciwminowe.

Zakup statku wspierającego farmy wiatrowe (Offshore Support Vessel, OSV) jest częścią programu Mine-Hunting Capability (MHC). Ma to na celu rozbudowanie możliwości Royal Navy w ramach działań przeciwminowych, w tym zdolności wykrywania min morskich nowej generacji. Niemniej wykorzystanie statku projektu używanego do działań offshore'owych sugeruje jako obszar jego przeznaczenia północny Atlantyk (tam powstają m.in. brytyjskie farmy wiatrowe), a nie bardziej zapalne miejsca na kuli ziemskiej. Pomimo ponad 87 lat od zakończenia II wojny światowej miny i inne obiekty niebezpieczne z tamtego okresu wciąż stanowią zagrożenie, w tym też wydawałoby się na większych i głębszych akwenach.

Doświadczenie z wykorzystywania OSV podczas budowy i konserwacji morskich farm wiatrowych ma być szczególnie pomocne przy wykrywaniu min znajdujących się głęboko pod powierzchnią morza. Ostatnie wydarzenia, jak obecność rosyjskich jednostek szpiegowskich w pobliżu Wielkiej Brytanii, wymusza też gotowość zwalczania nowych zagrożeń. To również pokazał niedawny wypadek z Nord Stream, a szwedzkie służby zasugerowały, że doszło do sabotażu i celowego uszkodzenia rur.

Z racji na sposób prowadzenia współczesnych działań przeciwminowych jednostka będzie wykorzystywana najpewniej jako platforma dla bezzałogowych pojazdów, a także śmigłowców. Dotyczy to nie tylko zwalczania zagrożenia minowego, ale też podwodnego jako takiego. Oznacza to choćby użytkowanie zdalnych, podwodnych jednostek do zadań patrolowych. W ten sposób statek wcześniej przeznaczony do działań typu offshore stałby się mobilną bazą dla morskich dronów.

Jedną z ról, jaką może też odegrać przejęty OSV, jest pełnienie roli podmorskiego, eksperymentalnego stanowiska operacyjnego do testowania możliwości przeciwminowych pojazdów podwodnych (AUV MCM) na głębokich wodach. W tym celu mają zostać wypróbowane koncepcje i zdolności opracowane pierwotnie na pokładzie nowego okrętu badawczego Royal Navy, XV Patrick Blackett (X01), przeznaczonego do sprawdzania zdolności jednostek autonomicznych.

Jednostka będzie obsługiwana przez flotę pomocniczą (Royal Fleet Auxiliary, RFA), a do służby ma wejść w kwietniu 2023 roku.

Obecnie wśród państw z dostępem do morza wzrasta świadomość o znaczeniu stałego modernizowania sił przeciwminowych. Miny stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiej infrastruktury krytycznej (rurociągi, kable przesyłowe, morskie farmy wiatrowe). Pewnym wzorem stała się Polska, która w ostatnim czasie mocno rozwija swoje siły przeciwminowe, zaopatrując je w jedne z najnowocześniejszych obecnie niszczycieli min proj. 258 typu Kormoran 2. Obecnie w służbie są dwa z nich, ORP Kormoran i ORP Albatros, znajdujące się w wyposażeniu 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W przyszłym roku ma wejść do służby trzeci, przyszły ORP Mewa, a także najprawdopodobniej położona zostanie stępka pod budowę czwartego okrętu tego typu.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.