• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nowy lotniskowiec amerykańskiej marynarki gotowy w 92 proc. Zobacz wideo z jego budowy (wideo)

PMK

06.06.2019 19:35 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Nowy lotniskowiec amerykańskiej marynarki gotowy w 92 proc. Zobacz wideo z jego budowy (wideo)

Partnerzy portalu

Nowy lotniskowiec amerykańskiej marynarki gotowy w 92 proc. Zobacz wideo z jego budowy (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Po czterech latach prac nowy amerykański lotniskowiec John F. Kennedy jest bliski ukończenia. US Navy opublikowało niedawno nagranie z instalacji 588-tonowej sekcji nadbudówki na pokładzie tego okrętu.

Uwieczniona na wideo sekcja jest jednym z 155 prefabrykowanych elementów okrętu, które ostatecznie zostaną zainstalowane za pomocą olbrzymich dźwigów. Pierwsza taka sekcja została zamontowana 22 sierpnia 2015 roku. Połączenie 19 mniejszych jednostek w jeden superdźwig pozwoliło stoczni zainstalować większość sprzętu wyposażenia - krat, pomp, zaworów, rur, paneli elektrycznych, kołków montażowych, oświetlenia, wentylacji i innych elementów - zanim struktura została wciągnięta do suchego doku.

Instalacje sekcji miała miejsce w amerykańskiej stoczni Huntington Ingalls Newport News w 105 rocznicę urodzin prezydenta Johna F. Kennediego. Jednostka jest obecnie gotowa w 92 procentach. Chrzest okrętu ma się odbyć jeszcze w tym roku, a matką chrzestną ma zostać Caroline Kennedy, córka zmarłego prezydenta i była amerykańska ambasador w Japonii.

Nowa jednostka ma być prawdziwym cudem techniki. Okręt ma zapewnić zmniejszenie kosztów eksploatacji, między innymi przez redukcję załogi (nawet o kilkaset osób), a także poprzez wprowadzone wielu usprawnień technicznych i operacyjno-taktycznych. Okręt jest wyposażony w wiele rozwiązań, które są wielką niewiadomą, bo dotychczas testowano je tylko w warunkach laboratoryjnych.

Niepokój wzbudzają w szczególności katapulty elektromagnetyczne i system hamowania samolotów. Podobny system zbudowany na lądzie w 2013 roku zawiódł 201 razy na 1967 próbnych startów. Istnieją obawy, że podczas działań na morzu dojdzie do jeszcze większej liczby awarii systemu, ze względu na złe warunki atmosferyczne oraz czynnik ludzki. Problematyczny może okazać się także system hamowania AAG, który zawiódł 9 razy podczas pierwszych 71 prób.

Inne problemy sprawia radar dwupasmowy DBR. Wprowadzenie tego rozwiązania jest bowiem bardzo kosztowne i możliwe, że tylko pierwsza jednostka w tej serii zostanie w niego wyposażona.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.