• <

Budowa polskiego niszczyciela min bez opóźnień

Paweł Kuś

17.12.2015 10:03 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Budowa polskiego niszczyciela min bez opóźnień - GospodarkaMorska.pl

Budowa niszczyciela min ORP Kormoran II idzie sprawnie i bez opóźnień. Obecnie okręt jest uzbrajany, trwa także kompletowanie załogi – wynika z informacji portalu Interia.pl.

Kormoran może okazać się jednym z nielicznych przedsięwzięć MON, które zostaną zakończone zgodnie z planem. Próby morskie jednostki mają odbyć się w maju przyszłego roku, a na jesieni okręt powinien wejść już do służby.

- Każdego dnia ktoś z załogi przyjeżdża do stoczni. Obserwujemy, w jaki sposób budowany jest okręt, a tym samym poznajemy rozkład kabli, urządzeń, specjalistycznej aparatury. To bardzo ważny element budowy, ponieważ okręt jest jednostką prototypową – powiedział dla Polski Zbrojnej kmdr ppor. Michał Dziugan, dowódca okrętu.

Na okręcie w niedługim czasie będzie zainstalowana między innymi armata kalibru 35 mm. Dodatkowe uzbrojenie będą stanowić dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm. Z kolei spółka Saab przygotuje system przeciwminowy Saab Double Eagle. Kadłub ORP Kormoran II zbudowany jest ze specjalnej stali amagnetycznej. Oprócz wysokiej trwałości zapewnia ona niską charakterystykę pól fizycznych okrętu.

Przypomnijmy, że wodowanie okrętu odbyło się 4 września w stoczni Remontowa Shipbuilding. Realizacja prototypowego okrętu przebiega dotąd zgodnie z planem. Kilka tygodni po podpisaniu umowy na basenie Centrum Techniki Okrętowej rozpoczęły się próby modelowe jednostki zaprojektowanej przez biuro projektowe Remontowa Marine Design&Consulting, wchodzące w skład REMONTOWA HOLDING. W kwietniu 2014 roku odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach a 23 września 2014 r. – w rocznicę podpisania umowy miało miejsce uroczyste położenie stępki.

ORP Kormoran II w liczbach

wyporność: 830 t,
długość całkowita - 58,50 m,
szerokość maksymalna - 10,30 m.

Główne zadania ORP Kormoran II

• poszukiwanie, klasyfikacja oraz identyfikacja min morskich, a także ich niszczenie,
• przeprowadzanie różnych klas okrętów (statków) przez rejony zagrożenia  
   minowego,
• obrona przeciwminowa okrętów (statków) podczas przejścia morzem,
•  rozpoznawanie torów wodnych,
• zdalne sterowanie samobieżnymi nawodnymi platformami przeciwminowymi,
• stawianie min morskich,
• poszukiwanie oraz zwalczanie sił i środków dywersji podwodnej w rejonach
  bazowania oraz udział w akcjach ratowniczych.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.