• <
nauta_2024

MSC World America został przekazany zamawiającemu i wkrótce wyruszy w pierwszy rejs

28.03.2025 14:15 Źródło: MSC Cruises
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki MSC World America został przekazany zamawiającemu i wkrótce wyruszy w pierwszy rejs
Fot. MSC Cruises

Najnowocześniejszy statek wycieczkowy we flocie MSC Cruises, MSC World America, został dostarczony przed ceremonią chrztu, zaplanowaną w nowym terminalu wycieczkowym linii w Port Miami na Florydzie. W tym samym czasie odbyły się też ceremonie położenia stępki pod MSC world Asia i cięcia blach pod przyszły MSC World Atlantic, stanowiąc o dalszym rozwoju przewoźnika oraz współpracy z wykonawcą zlecenia, francuską stocznią Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire.

W ceremonii 27 marca uczestniczyli Gianluigi Aponte, założyciel i prezes Grupy MSC, Pierfrancesco Vago, prezes wykonawczy MSC Group's Cruise Division, dyrektor generalny Chantiers de l'Atlantique, Laurent Castaing oraz francuski minister przemysłu i energii, Marc Ferracci, wraz z przedstawicielami nowego zespołu MSC Cruises. Byli też obecni pracownicy stoczni, którzy przez ostatnie 30 miesięcy budowali wycieczkowiec MSC World America, będący 23 statkiem w nowoczesnej flocie linii wycieczkowej.

Inauguracyjny sezon statku z Miami rozpocznie się 12 kwietnia. Wycieczkowiec będzie pływał na przemian w 7-dniowe rejsy po Karaibach Wschodnich do Puerto Plata, Dominikany, San Juan, Puerto Rico i prywatnej wyspy MSC Cruises Ocean Cay oraz 7-nocne rejsy po Karaibach Zachodnich do Costa Maya i Cozumel w Meksyku, Isla de Roatan w Hondurasie i Ocean Cay.

– Dzisiejszy dzień jest dumnym momentem dla nas wszystkich w MSC Cruises i Chantiers de l'Atlantique, ponieważ świętujemy te ważne kamienie milowe w rozwoju naszej floty. Nasz nowy okręt flagowy jest świadectwem naszej długotrwałej, innowacyjnej współpracy trwającej ponad 20 lat, w wyniku której powstało pięć przełomowych prototypów i 19 statków. Wspólnie nadal przesuwamy granice, łącząc najnowocześniejsze wzornictwo, najnowsze technologie i bogactwo doświadczeń, aby wyznaczać nowe standardy w rejsach wycieczkowych i zawsze dążyć do dalszej poprawy wydajności środowiskowej każdego statku. Z niecierpliwością czekamy na podniesienie poprzeczki jeszcze wyżej dzięki nadchodzącym MSC World Asia i MSC World Atlantic – wskazał Pierfrancesco Vago.

– Z wielkim wzruszeniem świętujemy dziś nie jeden, ale trzy statki MSC World Class. Ciągłe doskonalenie wrażeń na pokładzie, coraz bardziej zoptymalizowana wydajność energetyczna - cóż za podróż zespoły MSC Cruises i Chantiers de l'Atlantique osiągnęły do tej pory. Do tej pory MSC World America ma najlepszy wskaźnik efektywności energetycznej (EEDI) od IMO, a tym samym najniższy ślad węglowy w całej branży rejsów wycieczkowych i pójdziemy jeszcze dalej dzięki dwóm bliźniaczym statkom, których etapy budowy dziś świętujemy – powiedział Laurent Castaing.

– Doskonałość przemysłowa i duch ambicji to cechy charakterystyczne Chantiers de l'Atlantique. Dzięki uprzywilejowanej relacji ze światowym liderem MSC Cruises i przy wsparciu państwa, stocznie Saint Nazaire nadal sprawiają, że Francja i Europa błyszczą na morzach. Składam hołd zaangażowaniu i doświadczeniu mężczyzn i kobiet, którzy pracują w tym sektorze przemysłowym niezbędnym dla naszej suwerenności – przekazał Marc Ferracci.

Wycieczkowiec ten należy do klasy World, zapoczątkowanej w 2022 roku przez MSC World Europa. Projekt jest stale rozwijany wraz z każdym nowym statkiem, wprowadzając innowacje w zakresie technologii i branych pod uwagę uwagi i sugestii gości oraz załóg. doświadczenia. Nazwy odnoszą się do kontynentów i oceanów, mając na celu odzwierciedlenie globalnego charakteru działalności MSC Cruises, przy tym niekoniecznie wskazując, gdzie zostaną rozmieszczone. Ta konwencja nazewnictwa podkreślać ma ofertę firmy, której wycieczkowce mają pływać po wszystkich akwenach świata.

MSC World America, fot. MSC Cruises


Nowy nabytek MSC Cruises ma wyruszyć niebawem do USA. Tam, 9 kwietnia, w należącym do firmy terminalu MSC Miami Cruise Terminal ma zostać oficjalnie ochrzczony. Statek ma oferować połączenie koncepcji europejskich i amerykańskich, łącząc styl jednych i komfort drugich.  Mający 22 pokłady wycieczkowiec posiada tonaż brutto wynoszący 216 638  GT, 333,3 metry długości i 47 metrów szerokości. Może pomieścić 6 762 pasażerów i 2 138 członków załogi. Posiada 2 614 kabin i oferuje ponad 38 400 m2 przestrzeni publicznej. 

W związku z polityką dekarbonizacją żeglugi, MSC Cruises bierze przykład z innych firm branży i wprowadza na jednostkach klasy World napęd LNG, zapewniający zmniejszenie emisji CO2, a także zaawansowane systemy oczyszczania ścieków zaprojektowane zgodnie z IMO i energooszczędne wyposażenie pokładowe które zapewni optymalizację wykorzystania silnika i zapotrzebowania na energię elektryczną. Będzie również pierwszym we flocie MSC Cruises z siedmioma dzielnicami na pokładzie, łączącymi w sobie szereg dostosowanych doświadczeń. Łącząc w sobie bary, restauracje, obiekty rozrywkowe i rekreacyjne, każda dzielnica ma zaspokoić potrzeby różnych typów podróżnych, choćby rodzin z dziećmi, par, singli czy zorganizowanych grup. Na pokładzie znajdzie się 18 barów i salonów oraz 19 lokali gastronomicznych, w tym cztery główne restauracje, dwa bufety, dwa lokale w MSC Yacht Club wyłącznie dla gości, a także sześć oddzielnych restauracji specjalistycznych. Do tego dochodzi rozbudowana sfera usługowa w postaci sklepów, parków rozrywki, basenów, jaccuzi itp.

Jak podkreśla MSC Cruises, nowy nabytek ma być jednym z najbardziej energooszczędnych statków wycieczkowych na świecie, przewyższający wszystkie wymagania projektowe w ramach wskaźnika efektywności energetycznej Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Jego silniki są zasilane LNG, co umożliwi bezpośrednie przejście na biopaliwa i syntetyczne paliwa odnawialne, zapewniając znikomy ślad węglowy. Statek jest również wyposażony sprzęt umożliwiający zasilanie z lądu. To pozwoli na wyłączanie silników na czas pobytu w porcie i ograniczenie zużycia paliwa. Wśród wielu innych funkcji statek posiada zaawansowany system oczyszczania ścieków i kompleksowy system zarządzania recyklingiem na pokładzie, które w połączeniu znacznie zmniejszy ilość wytwarzanych odpadów. W dowód uznania za wprowadzane innowacje towarzystwo klasyfikacyjne Bureau Veritas przyznało MSC World America nagrodę Platinum Pearl Award w uznaniu 20-letniego zaangażowania MSC Cruises w zdrowie, bezpieczeństwo i ochronę środowiska w całej flocie statków.

Choć głównym wykonawcą budowy tego jak i pozostałych wycieczkowców jest francuska stocznia Chantiers de l’Atlantique niektóre elementy MSC World America, powstawały u podwykonawców. Jednym z nich była gdyńska stocznia CRIST S.A. We wrześniu 2023 roku do Francji został odholowany potężny megablok o roboczej nazwie X-34, będący elementem kadłuba wspomnianego statku pasażerskiego. Jego długość wynosiła ponad 133 metry, przy masie blisko 8 000 ton.

Czytaj więcej: Stocznię CRIST S.A. opuścił kolejny megablok statku budowanego dla francuskiego zamawiającego

Tego samego dnia, gdy przekazano MSC World America, odbyła się ceremonia położenia stępki pod MSC World Asia i cięcie blach pod MSC World Atlantic. W pierwszym przypadku uroczystość wiązała się z umieszczeniem monet w elemencie kadłuba statku, co jest wielowiekową tradycją, mającą dać szczęście tak jednostce, jak i jej załodze, a także pomyślność samej budowie. Dwie matki chrzestne, Marialuisa Iaccarino, VP Shore Excursions z MSC Cruises i Flavie Biondo, Chargé d'affaires z Chantiers de l'Atlantique, pełniły honory w ramach pierwszej uroczystości. Planowo MSC World Asia rozpocznie działalność w sezonie zimowym 2026-2027 wraz z rejsami po Morzu Śródziemnym do miejsc docelowych we Francji, Włoszech, Hiszpanii i Malcie.


Podczas ceremonii cięcia blach ujawniono nazwę MSC World Atlantic, czwartego statku klasy World. Jego przekazanie ma nastąpić w 2027 roku, co oznacza dwa lata niezwykle intensywnych prac, jakie czekają francuskich stoczniowców. Wycieczkowiec będzie eksploatowany na Karaibach z Port Canaveral w USA od sezonu zimowego 2027-28. Na ten moment mieszcząca się w Saint Nazaire stocznia dostarczyła do zamawiającego z MSC 18 statków wycieczkowych.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.