• <
smartre_2023

„Kormorany” na półmetku

02.11.2022 21:59 Źródło: Polska Zbrojna

Partnerzy portalu

„Kormorany” na półmetku - GospodarkaMorska.pl
8. FOW

Do końca tego roku gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. ma przekazać ostatni z trzech zaplanowanych niszczycieli min proj. 258 typu Kormoran 2, przyszły ORP „Mewa”. Jednocześnie  przygotowuje się do budowy trzech kolejnych jednostek, zatwierdzonych w czerwcu tego roku przez MON.

„Mewa” to trzeci niszczyciel min projektu 258 typu Kormoran II. Poprzednie to ORP „Kormoran”, który wszedł do służby w 2017 roku, a także „Albatros”, przekazany polskiej Marynarce Wojennej w sierpniu br., wciąż oczekujący na podniesienie bandery i wejście do służby.

Planując dalszą inwestycję, Remontowa Shipbuilding dokonała już wstępnych zakupów wyposażenia i materiałów, które będą wykorzystywane na jednostkach. Jednocześnie trwają ostatnie, prowadzone przez stocznię, próby zdawczo-odbiorcze „Mewy”, zwodowanej w grudniu 2020 roku.

Niszczyciele min projektu 258 należą do serii nowej generacji polskich jednostek morskich, zastępujących starsze okręty 206 FM. Budowa rozpoczęła się w 2014 roku, gdy symbolicznie położono stępkę pod budowę ORP „Kormoran”. Za ich powstanie odpowiadało konsorcjum firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. z grupy Remontowa Holding jako liderem. Pozostałe spółki odpowiadające za budowę to OBR Centrum Techniki Morskiej SA (OBR CTM) oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Nadzór klasyfikacyjny nad budową jednostki prowadził Polski Rejestr Statków S.A., który we wrześniu przekazał dokumenty klasowe i konwencyjne dla „Mewy”.

Gospodarka Morska
8. FOW

Do głównych zadań niszczycieli min typu Kormoran II należy poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego oraz stawianie min. Ważnym aspektem ich działań jest wykorzystywanie bezzałogowych pojazdów podwodnych, zarówno autonomicznych (AUV – autonomous underwater vehicle) jak i zdalnie sterowanych na odległość (ROV – remotely operated underwater vehicle). Ich kadłuby zostały zbudowane z amagnetycznej stali, zapewniającej mniejszą emisję dźwięku do wody, a także odporność na uszkodzenia przy oblodzeniu oraz uderzeniach fal. Okręty mają też cichy napęd, a ponadprzeciętną zwrotność zapewniają im pędniki cykloidalne. Ponadto wśród wielu nowych rozwiązań jest system dynamicznego pozycjonowania, umożliwiający utrzymanie dokładnej pozycji na wodzie, bez potrzeby zastopowania i opuszczania kotwicy.

Wszystkie te rozwiązania ułatwią pracę w zagrodach minowych, minimalizując ryzyko niekontrolowanej detonacji niebezpiecznych obiektów znajdujących się pod wodą. Każdy z okrętów wyposażono też w trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe, a w arsenale najnowszych jednostek znajdą się m. in. ładunki wybuchowe typu Toczek oraz zdalnie naprowadzana na cel armata morska kal. 35 mm OSU-35K, wyposażona w głowicę elektrooptyczną, umożliwiającą śledzenie celów.

Cięcie blach na budowę czwartej jednostki planowane jest na marzec 2023 roku, natomiast położenie stępki w czerwcu. W przypadku pozostałych okrętów te etapy budowy są planowane odpowiednio na listopad 2023 i marzec 2024 oraz wrzesień i grudzień 2024. Do służby okręty mają wschodzić w latach 2026-2027.
ORP „Kormoran” bierze już udział w ćwiczeniach i operacjach zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Jest określany jako jeden z najnowocześniejszych okrętów przeciwminowych nie tylko w polskiej Marynarce Wojennej, ale też całym NATO.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.