• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Koniec ulg na przewóz LNG Kanałem Sueskim

18.03.2022 11:38

Partnerzy portalu

Koniec ulg na przewóz LNG Kanałem Sueskim  - GospodarkaMorska.pl

Od 15 marca przestanie obowiązywać 15 procentowy rabat dla armatorów gazowców przewożących LNG przez Kanał Sueski – poinformowały władze obiektu. 

Rabaty na opłaty stale maleją od 2014 roku, kiedy to wynosiły 35 procent. W 2015 roku obniżono stawkę rabatu do 25% w związku z rosnącymi cenami ropy naftowej, które wpłynęły na wzrost zapotrzebowania na gaz ziemny na kluczowych rynkach. W październiku 2021 roku władze Kanału Sueskiego obniżyły wysokość rabatu do wspomnianych 15 procent. 

Kanał jest preferowaną trasą dla amerykańskich gazowców LNG zmierzających do Azji Wschodniej, które chcą uniknąć bardzo zatłoczonego Kanału Panamskiego. Podwyżka opłat tranzytowych dotknęła wszystkich statków przepływających przez Kanał Sueski. 

Od 1 marca o 10 procent wzrosły opłaty tranzytowe dla gazowców, chemikaliowców i innych zbiornikowców przewożących ciekłe ładunki masowe przez Kanał Sueski w obu kierunkach. Władze Kanału wprowadził również 7 procentową podwyżkę dla statków do przewozu pojazdów, LNG, drobnicowców, statków wielozadaniowych, statków do przewozu ciężkich ładunków, statków ro-ro, a także specjalnych jednostek pływających, 5  procentowa podwyżka dotyczyła także zbiornikowców do przewozu produktów naftowych, zbiornikowców do przewozu ropy naftowej oraz statków do przewozu suchych ładunków masowych.

Po inwazji Rosji na Ukrainę, szef władz Kanału Sueskiego Osama Rabie powiedział, że Kanał jest międzynarodową cieśniną, która jest neutralna wobec wydarzeń politycznych i wojen, zgodnie z Konwencją Konstantynopolitańską podpisaną 29 października 1888 roku przez kilka krajów, w tym Rosję, dotyczący swobodnej żeglugi w Kanale Sueskim.

Kanał Sueski, który jest najszybszym szlakiem żeglugowym między Europą a Azją, i jednym z głównych źródeł dewiz dla Egiptu. Zgodnie z danymi za 2021 roku przez Kanał przepłynęły okręty o łącznym tonażu 1,27 mld ton. Obecnie trwają prace nad wydłużeniem dwukierunkowego odcinka Kanału Sueskiego o 10 kilometrów, aby poprawić żeglugę. W ubiegłym roku tranzycie statków władze Kanału zarobiły 6,3 mld dolarów. To najwyższy wynik w historii. 

Źródło: The National News/Ahram Online
Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.