57 statków o nośności 3,4 mln t przepłynęło po jego odblokowaniu w dniu 2 września br. Kanał Sueski został szybko odblokowany, po tym jak na mieliźnie osiadł zbiornikowiec 64 tys. t Affinity V. Po szybkiej akcji jednostkę o długości 252 m. ściągnięto z mielizny i odholowano. Następnego dnia na Kanale Sueskim znalazło się już prawie 60 statków, informował admirał Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego.
Incydent nie był tak katastrofalny jak w przypadku kontenerowca Ever Given (400 m długości, ponad 60 m szerokości), który blokował przejście przez 6 dni.
Zbiornikowiec Affinity V utknął bowiem w wąskim południowym odcinku Kanału Sueskiego, w tym samym miejscu, w którym 400-metrowy kontenerowiec Ever Given utknął w 2021 r. Wówczas wystąpiły ogromne zakłócenia łańcucha dostaw między Europą a portami Pacyfiku.
- AffinityV osiadł na mieliźnie około 19:15 czasu lokalnego w środę i został uwolniono pięć godzin później - poinformował George Safwat, rzecznik Suez Canal Authority.
Zbiornikowiec zmierzający do Arabii Saudyjskiej z Portugalii, wpłynął na mieliznę na około 4-5 godzin, zanim został odholowany. Według władz Kanału Sueskiego, statek został ściągnięty z mielizny przy pomocy holowników i normalny ruch przywrócono do normy w ciągu kilku godzin.
Powodem zboczenia z trasy Affinity V była awaria systemu sterowania. Kapitanowie i załogi statków czekające na odblokowanie Kanału Sueskiego mogły na bieżąco śledzić akcję, bo prócz informacji z Zarządu Kanału Sueskiego, na Twitterze informacje zamieszczali także obserwatorzy TankerTrackers.
Bezpośrednio po wypadku utworzono zespół zarządzania kryzysowego i skierowano 5 holowników z jednostką Izzat Adel o uciągu 160 ton. Chodziło o to aby szybko poradzić sobie z sytuacją i ściągnąć statek po to, by szybko wznowił przeprawę – wyjaśnił Safwat, rzecznik Zarządu Kanału Sueskiego.
2 września admirał Osama Rabie, stwierdził, że ruch żeglugowy w kanale odbywa się regularnie i powołując się na raporty nawigacyjne informował, że w czwartek przeprawę przez kanał odbywało 57 statków z obu kierunków, o łącznym tonażu netto 3,4 mln ton – poinformował Magdy Sadek z egipskiego portalu eBlueEconomy.
Liczba statków płynących z kierunku północnego wynosi 32 statki o łącznym tonażu netto 2 mln ton, a z południa nową drogą wodną kanału przepływa 25 statków o łącznym tonażu netto 1,4 mln ton – przekazał eBlueEconomy.
Zarząd Kanału Sueskiego zapewnił o tym, że żeglugi w kanale odbywa się po zaplanowanych kursach I podkreślił, że władze posiadają niezbędną wiedzę ratowniczą oraz zasoby techniczne, które pozwalają na radzenie sobie z sytuacjami awaryjnymi,
Zapewnienie sprawnego działania Kanału Sueskiego ma kolosalne znaczenie ekonomiczne I wizerunkowe dla Egiptu.
7 mld dolarów to przychód, który Kanał Sueski osiągnął w roku podatkowym 2021/2022. To najwyższy roczny przychód w historii – podkreśla admirał Osama Rabie I informuje, że oznacza to wzrost przychodów ze sprzedaży usług o 20,7% w porównaniu do okresu budżetowego 2020/2021, kiedy uzyskano 5,8 mld dolarów.
– Tak duży skok przychodów Zarząd Kanału Sueskiego zawdzięcza wzrostowi liczby i tonażu statków przepływających kanałem w roku podatkowym 2021/2022 - wyjaśnia Rabie.
Statystyki nawigacyjne w kanale w roku podatkowym 2021/2022 odnotowały nowe i bezprecedensowe rekordy w całej historii kanału, osiągając najwyższy roczny tonaż netto w roku podatkowym wynoszący 1,32 mld ton i najwyższy roczne przychody finansowe w wysokości 7 mld dolarów, przewyższające wszystkie dane, które zostały odnotowane wcześniej – informuje eBlueEconomy. Rok podatkowy w Egipcie rozpoczyna się 1 lipca każdego roku i kończy 30 czerwca następnego roku.
Według raportów nawigacyjnych w roku obrotowym 2021/2022 przez Kanał Sueski przepłynęło prawie 3 tys. statków więcej niż w roku podatkowym 2020-2021. Kanał poknało 22 032 statków, podczas gdy we wcześniejszym okresie było to 19 047 statków. W wyniku tego, całkowity tonaż netto, który pokonał kanał wzrósł o 10,9% (130 mln t), do 1,32 mld t. Podzas, gdy w roku podatkowym 2020/2021 było to 1,19 mld t.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych