Dzień po Święcie Wojska Polskiego będzie można mówić o kolejnym powodzie do świętowania dla branży okrętowej oraz Marynarki Wojennej, gdyż rozpocznie się pierwszy etap budowy prototypowej, wielozadaniowej fregaty. Do 2031 roku do służby w 3. Flotylli Okrętów mają wejść trzy jednostki powstające w ramach tego przedsięwzięcia.
Udział w wydarzeniu zapowiedział szef MON Mariusz Błaszczak, będą także obecni przedstawiciele konsorcjum PGZ-Miecznik i jego partnerzy, a także kadra dowódcza polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie odbędzie się w 16 sierpnia br. na terenie PGZ Stoczni Wojennej sp. z.o.o. w Gdyni.
Trzy nowoczesne fregaty Miecznik dla Marynarki Wojennej RP powstaną w PGZ Stoczni Wojennej we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego (Babcock, MBDA, Thales, Remontowa Shipbuilding), w ramach największego w historii kontraktu udzielonego polskiemu przemysłowi stoczniowemu.
Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku, a projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Przekazanie okrętu zamawiającemu i jego badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i doposażone.
Na terenie PGZ Stocznia Wojenna jest prowadzona od marca br. inwestycja, która znacznie zwiększyć jej zdolności produkcyjne. Najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa nowej hali, w której będą integrowane m.in. kadłuby trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Hala Kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni zostanie wykonana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża. 17 czerwca br. został wmurowany kamień węgielny pod całą inwestycję.
Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m2 a wysokość hali ma wynieść nawet 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Z kolei w planowanej hali produkcyjnej będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET wykonuje przedsięwzięcie związane z utworzeniem nowych obiektów, a także przebudowy już istniejącej infrastruktury. Według założonego planu roboty mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku. Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej.
Wielozadaniowe jednostki tej klasy znacząco zwiększą zdolności Marynarki Wojennej RP i pozwolą na realizację szerokiego spektrum zadań na morzu, w tym m.in. zabezpieczenia szlaków żeglugowych i infrastruktury krytycznej. Okręty zwiększą potencjał bojowy Sił Zbrojnych RP, ale także będą stanowić istotny wkład Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, np. realizując zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO. Wielozadaniowe okręty będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Ich wyposażenie pozwoli zwalczać zagrożenie w każdej domenie tj, nawodnej, podwodnej i powietrznej. Dzięki nim polska Marynarka Wojenna uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z państw NATO. Przedsięwzięcie jest określane jako największe w historii morskiego rodzaju sił zbrojnych w Polsce.
Realizacja programu w Polsce pozwala na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych przedsięwzięciach na rzecz Marynarki Wojennej RP.
Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 r. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-MIECZNIK w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie
Kontenery, kreda, kokaina. Międzynarodowy kartel narkotykowy rozbity w Polsce
Kolejne drony Huti zostały zestrzelone przez okręty
Ukraińskie siły obronne zniszczyły rosyjską łódź motorową