• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gazowiec Grażyna Gęsicka po raz pierwszy w Polsce

gm

30.06.2023 20:26 Źródło: Orlen

Partnerzy portalu

Orlen

Drugi statek z floty tworzonej przez Grupę Orlen dotarł do Świnoujścia z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego. Gazowiec o nazwie Grażyna Gęsicka przetransportował do Polski około 65 tys. ton LNG z amerykańskiego terminala Freeport. Dostawa została zrealizowana na podstawie transakcji zawartej na rynku spotowym.

Gazowiec, tak jak resztę floty, wyposażono w rozwiązania zwiększające jego efektywność energetyczną i ograniczające wpływ pracy statku na środowisko naturalne, m.in. zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej. Na etapie projektowania kształt kadłuba i śruby napędowej zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji oporów. Dla zmniejszania tarcia pomiędzy kadłubem a powierzchnią wody zastosowano technologię Air Lubrication System (ALS). Dzięki pracy nad profilem hydrodynamicznym udało się obniżyć poziom spalania paliwa w trakcie pracy jednostki.

– Kolejna jednostka z floty budowanej na potrzeby Grupy ORLEN planowo rozpoczęła swoją służbę na międzynarodowych wodach, wzmacniając pozycję koncernu na globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego. Dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw surowców oraz niezależność w dysponowaniu transportem są gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Wykorzystanie własnej floty zapewnia stabilność  dostaw LNG do Polski, a zarazem zwiększa elastyczność operacyjną koncernu – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Statek Grażyna Gęsicka powstał w jednej z wiodących stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie statków do transportu LNG. Hyundai Heavy Industries, zlokalizowanej w koreańskim Ulsan. Podobnie jak pozostałe jednostki zamówione przez Grupę Orlen, mierzy 300 metrów i dysponuje pojemnością około 105 mln m3 gazu ziemnego w stanie lotnym.

W konstrukcji statku zastosowano także system ponownego skraplania (reliquefaction system), pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu. Skuteczność tego procesu zwiększa odpowiednia izolacja zbiornika LNG. W porównaniu z jednostkami starszego typu, zastosowane rozwiązanie znacznie ogranicza straty ładunku. Dodatkowo, odzyskany w trakcie transportu gaz może być użyty jako paliwo do silników lub produkcji energii elektrycznej niezbędnej do zasilania urządzeń statku. Wykorzystanie niskoemisyjnego gazu ziemnego znacznie ogranicza emisję dwutlenku węgla w porównaniu z typowymi paliwami stosowanymi w ciężkim transporcie morskim. Oprócz zastosowania rozwiązań ukierunkowanych na ochronę środowiska naturalnego wielkość i ładowność zamówionych przez koncern statków pozwalają na odbiór ładunków z niemal wszystkich terminali skraplających i regazyfikacyjnych na świecie. W ten sposób maja zwiększać potencjał zaangażowania Grupy Orlen w międzynarodowy handel LNG.

Dostawa zrealizowana pod koniec czerwca przez Grażynę Gęsicką jest 30. odebraną przez Grupę od początku tego roku i 236. od momentu rozpoczęcia pracy przez gazoport w Świnoujściu. Jedna dostawa 100 m3 surowca na takim gazowcu oznacza spełnienie miesięcznego zapotrzebowania w gaz gospodarstw domowych miasta do pół miliona mieszkańców. PKN Orlen zakontraktował w sumie osiem statków, które będą dostarczać do Polski LNG, w ten sposób zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Do końca 2025 roku Grupa Orlen ma dysponować ośmioma statkami do przewozu LNG. Obsługującym je armatorem, od której są one czarterowane jest firma norweska firma Knutsen OAS Shipping. Oprócz Saint Barbara, trwa także budowa jednostki o nazwie Ignacy Łukasiewicz. Obie są już zwodowane i doposażane.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.