Po tygodniach ciężkich prac ratowniczych w Zatoce Chesapeake masywny kontenerowiec Ever Forward jest już wolny i może płynąć dalej.
Mierzący 334 metry kontenerowiec Ever Forward został załadowany w Baltimore i zmierzał na południe do Norfolk, kiedy 13 marca osiadł na mieliźnie. Podobno kontenerowiec nie zdążył skręcić z Baltimore, przez co znalazł się na płytkich wodach u wybrzeży Pasadeny.
Załogi pracowały tygodniami, aby uwolnić statek. Wykorzystano wszystkie możliwości sektora, m.in. w tym pogłębianie, holowniki, barki.
– Jeśli kiedykolwiek byłeś na bagnach i wdepnąłeś butem, a potem próbowałeś go wyciągnąć, stopa wyszła, ale but nie. W tym przypadku mamy do czynienia z podobną sytuacją na większą skalę – komentował w sobotę w wywiadzie dla CBS kapitan Straży Przybrzeżnej David O'Connell.
The exact moment that #EverForward was freed (vice fred) was at 0657 when she backed off the shoal into the Craighill Channel.
— Sal Mercogliano 🚢⚓🧭🐪🚒🏴☠️ (@mercoglianos) April 17, 2022
She is heading for the anchoragd off Annapolis to have her hull surveyed and assessed for damage. https://t.co/lONqruZowG pic.twitter.com/EHayeJybgC
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości ratunkowych, 9 kwietnia władze
podjęły kosztowną ostateczną decyzję i rozpoczęły odciążanie jednostki
poprzez usuwanie kolejnych kontenerów.
Tuż przed godziną 7 rano w Niedzielę Wielkanocną dwie barki i pięć dużych holowników wyciągnęły
statek z mielizny. Ekipy ratunkowe skorzystały z pomocy księżyca i
wiosennego przypływu.
– Wygląda na to, że Ever Forward nie używał
silnika i zamiast tego jest holowany przez Atlantic Salvor i Atlantic
Enterprise – powiedział ekspert morski Sal Mercogliano w porannym
tweecie.
– Widzieliśmy czarny dym, kiedy statek cofał się z
mielizny. Nie jesteśmy pewni, czy nie ma tam jakichś uszkodzeń – dodał
ekspert.
Gubernator stanu Maryland Larry Hogan podziękował
Departamentowi Środowiska stanu Maryland, Portowi Baltimore oraz Straży
Przybrzeżnej Stanów Zjednoczonych za pracę włożoną w ratowanie statku.
Great news on this Easter morning as joint efforts led by the @MDEnvironment, @portofbalt, and @USCG have resulted in successfully refloating the Ever Forward. ⁰
— Governor Larry Hogan (@GovLarryHogan) April 17, 2022
Thank you to all of the captains and crews involved in the operation. ⁰https://t.co/L8jxgtqjBa
Eksperci
nadal nie wiedzą, czy wejście na mieliznę było spowodowane błędem
człowieka czy awarią mechaniczną, ale Straż Przybrzeżna USA
przeprowadziła inspekcję statku i odzyskała rejestrator danych.
Historia
statku Ever Forward przypomina losy statku Ever Given, który również
należy do tajwańskiej firmy Evergreen Marine Corp. W marcu ubiegłego
roku Ever Given zablokował Kanał Sueski, powodując poważne zakłócenia w
żegludze.
Źródło: CNBC; wtop.com; gcaptain.com; Twitter
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych
Saperzy zabezpieczyli niewybuch z czasów II wojny światowej znaleziony w Porcie Gdynia
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Tokyu Land i SolarDuck zakończyły budowę pierwszej w Japonii morskiej elektrowni słonecznej
Wycieczkowce w 2023 przewiozły rekordową ilość pasażerów
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję