• <
PZT_980x120_gif_2020

Ekskluzywne wycieczkowce w polskich portach – wspomnienie zeszłego lata

Strona główna Porty, logistyka Ekskluzywne wycieczkowce w polskich portach – wspomnienie zeszłego lata
Ekskluzywne wycieczkowce w polskich portach – wspomnienie zeszłego lata - GospodarkaMorska.pl
Fot. Andrzej Patro
Ekskluzywne wycieczkowce w polskich portach – wspomnienie zeszłego lata - GospodarkaMorska.pl

Radosław Marciniak

04.07.2020

W ramach cyklu artykułów na temat armatorów, zawijających do polskich portów ze względu na dotychczasowy brak wizyt wycieczkowców w polskich portach, wynikający z kryzysu pandemicznego nawiązujemy do zeszłorocznego ciekawego zawinięcia jednego z tzw. cruiserów. W dniu 13 lipca 2019 r. do portu w Gdyni zawinął kolejny już w tamtym sezonie wycieczkowiec. Tym razem był to statek pasażerski o wdzięcznej nazwie „Marina”, należący do przedsiębiorstwa armatorskiego Oceania Cruises.

Projekt i budowa

M/s „Marina” jest nowoczesnym statkiem pasażerskim zaprojektowanym przez norweskie biuro konstrukcyjne Yran & Storbratten (Y&S), a wybudowanym we włoskiej stoczni Fincantieri Sestri Pronente w pobliżu Genui. Jednostka wyposażona jest w silnik dieslowsko – elektryczny. Silnik napędza dwie śruby nastawne a kadłub zaopatrzony jest w stabilizatory przechyłów. Wnętrza statku zaprojektowała natomiast bardzo znana amerykańska marka Ralph Lauren Home. Jest to pierwsza jednostka z serii zaplanowanych w tej klasie – Oceania – Class („O-Class”). Kolejną z tej serii była wybudowana w 2012 roku bardzo podobna konstrukcyjnie m/s „Riviera”. Trzecia z zamówionych w tejże opcji jednostek została jednak anulowana. Budowa „Mariny” jak i pozostałych planowanych siostrzanych statków została zakontraktowana w czerwcu 2007 roku. Natomiast stępka pod budowę „Mariny” o numerze budowy 6194 została położona 10 marca 2009 roku. Kadłub jednostki zwodowano 4 kwietnia 2010 roku, a planowane oddanie do eksploatacji miało według wstępnych założeń nastąpić we wrześniu 2010 roku. Jednakże właściwe przekazanie do użytku nastąpiło kilka miesięcy później, bo na początku 2011 roku.

Luksusowi Armatorzy

Oceania Cruises – armator pięciogwiazdkowej m/s „Mariny”, to przedsiębiorstwo żeglugowe, będące prestiżową marką Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. Oceania Cruises specjalizuje się w morskich wycieczkach turystycznych i powstała w 2002 roku jako nowe przedsięwzięcie weteranów luksusowych podróży morskich, tj.: Frank’a del Rio, Joe Watters’a oraz Bob’a Binder’a.

Każdy z nich posiadał już wcześniej bogate doświadczenia w biznesie wycieczek morskich lub  ogólnie pojętej działalności turystycznej. Oceania Crusies to armator nie tylko luksusowej jednostki jaką jest m/s „Marina”, ale również bliźniaczej „Riviery”, a także nieco mniejszych jednostek pasażerskich zabierających na pokład po 684 gości a mianowicie: „Regatty”, „Insigni”, „Nautici”, „Sireny”. Przedsiębiorstwo, nastawiając się na organizację bardzo luksusowych wycieczek, otrzymało w ciągu kilku ostatnich lat kilkadziesiąt prestiżowych nagród. Kilka przykładów takich nagród to m.in.: „Best Onboard Dining” w 2018 roku, „Top Cruise Lines for Honeymooners” w 2017 roku, czy chociażby bardzo ważna nagroda otrzymana w 2016 roku- „The World’s Best Large – Ship Ocean Cruise Lines”. Kliencką grupą docelową jest tzw. segment „premium”. Stąd też eksploatowane przez  Oceania Cruises nowoczesne jednostki posiadają bardzo wysoki standard jakości. Wykończenie wnętrz bogate jest w elementy wykonane z drewna, włoskich marmurów  oraz granitów. Korytarze wyłożone są pięknymi dywanami i chodnikami a na sufitach reprezentacyjnych pomieszczeń zawieszone są gustowne żyrandole. Nie brakuje również ciekawych i cenionych dzieł sztuki.  Na jednostce jest aż 140 apartamentów o bardzo wysokim standardzie i dużej powierzchni. Każdy z luksusowych apartamentów ma około 185 m2 powierzchni.  Trzy z nich są nawet wykupione na własność! Wiele z kabin posiada własne balkony zewnętrzne lub tarasy. Niezbędnym elementem każdej podróży jest oczywiście bogaty program atrakcji, ale również sama kuchnia. Słynie ona z różnorodności i szerokiej gamy dostępnych smaków. Armator dokłada wszelkich starań, aby atmosfera na pokładzie tego eleganckiego statku była wyjątkowa. Jednostka posiada: teatr, wspomniany sporych rozmiarów basen i spa, kasyno, herbaciarnię a nawet bibliotekę i 24-miejscową strefę dostępu do internetu.

Eksploatacja na bogato

Ostatnio m/s „Marina” eksploatowana była w Europie Północnej, w tym obsługiwała wycieczki po portach bałtyckich. Już na samym początku doceniono standard oraz nowoczesność i komfort zapewniany gościom na pokładzie tego statku przez jego obsługę. Na najwyższym 16 pokładzie, gdzie znajdują się liczne atrakcje dla klientów, zastosowano specjalne przeszklone ekrany, które chronią osoby się tam znajdujące przed zbyt silnym wiatrem. Można tutaj skorzystać z mini pola golfowego, gdzie można odbyć specjalistyczny kurs lub rozegrać amatorski turniej. Poza tym znajduje się tutaj kort tenisowy oraz miejsce z leżakami do opalania. Z pokładu tego widać też  nieco niżej położony basen pływacki. Ale to nie koniec atrakcji, jakie przewidział dla przyszłych pasażerów projektant statku. Pokład niżej, tj. na tzw. decku 15 znajduje się bieżnia, której 10-krotne obiegnięcie wokół okrętowego komina zapewnia osiągnięcie dystansu jednej mili. Na tym samym pokładzie, na lewej burcie (ang. port side) znajduje się bowling oraz miejsce na odbycie kursu gry w krykieta. Natomiast po drugiej stronie burty (ang. starboard) zaprojektowano pole do gry shuffleboard. Obszerny hol „Horizon Lounge” z miejscami do siedzenia zlokalizowany jest również na deck’u nr 15. Miejsce umożliwia pasażerom widoki na obie strony statku. Każdego popołudnia o 16:00 w „Horizon Lounge” odbywały się koncerty muzyki na  żywo. To wszystko przy serwowanych przez kuchnię popołudniowych specjałach. Idąc niżej, na pokładzie 14 na lewej burcie pomyślano o strefie ciszy dla 20 osób, co pozwala na odseparowanie się od zgiełku i zrelaksowanie się na pozostawionych tutaj do dyspozycji leżakach. Po prawej stronie burty znajduje się również podobne, nieco bardziej towarzyskie miejsce na 20 osób, wyposażone w drewniane okrągłe stoliki i wygodne krzesła, przypominające nieco styl kolonialny. Na tym samym pokładzie jest też większość pomieszczeń związanych z żywieniem, w tym jadłodajni. Są tu na przykład pokoje, które mogą być zarezerwowane, aby zjeść posiłek w kameralnym, np. 10-osobowym gronie. Dalsza część pokładu 14, to obszar przeznaczony do opalania oraz ścieżka spacerowa, okalająca basen. Również na prawej burcie znajduje się bogato wyposażony „Canyon Ranch Spa”, w którym można spożyć wiele z naturalnych wód mineralnych. Oprócz gabinetów zabiegowych, znajdujących się we wnętrzu, jest tutaj także dostęp do licznych baseników z masażem wodnym. Nieopodal spa znajduje się salon fryzjerski. Nie brakuje też siłowni a nawet sali do aerobiku. Na pokładzie 12 zlokalizowano basen ze słodką wodą. W pobliżu basenu znajduje się mała fontanna. Na tym samym pokładzie umiejscowiono bar oraz zabudowane ławki z widokiem na pokładu statku. Na tym samym poziomie znajduje się tzw. „Culinary Arts Center”, w którym kucharze najwyższej klasy prowadzą pokazy i kursy żywieniowe. Są tutaj również: kawiarnia i inne obiekty zapewniające wyżywienie zarówno w środku statku jak i na ciekawie położonych tarasach. Na deck’u 11 są gustowne salony armatorskie oraz pomieszczenia dedykowane różnym organizacjom. Na poziomie numer 9 znajduje się hol dla usług concierge. Nie zapomniano także o członkach licznej załogi, dla której na dziobie statku przed nadbudówką na pokładzie 7 zlokalizowano sporej wielkości teren rekreacyjny. Na pokładzie 6 znajduje się między innymi kasyno, ale również  publiczne hole, sięgające pokładu numer 5 wraz z recepcją i biurem wycieczek. W pobliżu nie zabrakło dodatkowego baru. Na pokładzie numer 5 jest pokaźnej wielkości jadalnia „Grand Dining Room” licząca 538 miejsc.  W centralnym miejscu sufitu tego pomieszczenia znajduje się pokaźny kandelabr wykonany przez firmę Swarovski. Oprócz tego, na tym samym pokładzie znajduje się „Marina Lounge” - scena z 690-cio miejscową widownią. Na decku 5 umiejscowione są również ekskluzywne francuskie bistro nazwane od mistrza kuchni Oceania Cruises: „Jacques”. Poza tymi oficjalnymi i reprezentacyjnymi pomieszczeniami, nieco w cieniu pozostają pomieszczenia techniczne i użytkowe. Na pokładzie numer 5 znajdują się na przykład bardzo wąskie korytarze, prowadzące wzdłuż każdej z burt. Założeniem ich wykorzystania jest tylko i wyłącznie dostęp do posadowionych na burtach łodzi ratunkowych. Na statku jest 7 pralni oraz wiele innych pomieszczeń gospodarczych.

Kiedy zobaczymy „Marinę” lub inne ciekawe wycieczkowce w polskich portach? Miejmy nadzieję, że jak najszybciej – połowa sezonu jest już praktycznie za nami.

Marina – charakterystyka jednostki

•    Rok budowy: 2011
•    Rok remontu: 2016
•    GT (Gross Tonnage): 66,084
•    Długość: 784.95 feet
•    Beam: 105.646 feet
•    Maximum Draught: 24 feet
•    Stabilizatory: Tak
•    Prędkość eksploatacyjna: 20 knots
•    Ilość pokładów dla gości: 11
•    Całkowita ilość pokładów: 16
•    Electric Power or Voltage: 110, 220 AC
•    Liczba pasażerów: 1,250 (Double Occupancy)
•    Liczba załogi: 800
•    Współczynniki liczby gości w stosunku do liczby załogi: 1.567 to 1
•    Narodowość oficerów: Europejska
•    Narodowość załogi: Międzynarodowa
•    Kraj zarejestrowania jednostki: Majuro, Marshall Islands

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.