• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Efekt hossy na rynku stalowym – wyzwania związane z obsługą portową

ac

07.07.2021 11:14 Źródło: inf. prasowa
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Efekt hossy na rynku stalowym – wyzwania związane z obsługą portową
Efekt hossy na rynku stalowym – wyzwania związane z obsługą portową - GospodarkaMorska.pl
Fot. TSL Silesia

Obserwując przepływ towarów przez Polskie porty morskie, można zaobserwować, że jednym z kluczowych importowanych towarów w ostatnich latach jest stal.

Przyjęcie, jak i wywóz tego materiału z terminali jest cykliczny, a jego importowane ilości stale rosną. Jest to zauważalne zwłaszcza w ostatnim czasie w skutek błyskawicznie rosnącego rynku stalowego – wzrostu zarówno zapotrzebowania jak i cen. 

W wolumenie importowanym znaczny udział obecnie mają produkty sprowadzane z Rosji do Polski i Europy. Rosja, obok Chin, Indii i Japonii, jest jednym z przodujących producentów na rynku światowym wyrobów stalowych. Z uwagi na sytuację na rynku stali, na chwilę obecną najkorzystniejsze jest importowanie wspomnianego towaru drogą morską za pomocą statków towarowych. W przypadku stali rosyjskiej jest to znakomita alternatywa dla dostaw kolejowych przez wschodnie przejścia graniczne. W obsłudze spedycyjno – celnej tego typu towaru w polskich portach specjalizuje się firma TSL Silesia. Spedytorzy dzięki ciągłej współpracy z klientem utrzymują stały harmonogram sprowadzanych do kraju wytopów stalowych. 

Kilka słów o samym materiale: Stal jest składem żelaza z węglem oraz innymi substancjami stopowymi pozyskiwanymi w działaniach hutniczych. Skład węgla nie może przekraczać 2,11%, ponieważ taki jest wskaźnik granicznej rozpuszczalności węgla w żelazie. Dla produkcji stali składa się z kilku istotnych etapów. Na samym początku ruda żelaza wraz z dodatkami trafia do spiekalni. Następnie w tzn. Wielkim Piecu wsad składający się z rudy żelaza oraz dodatków zostaje przetopiony na surówkę – płynną mieszaninę żelaza, węgla i innych pierwiastków. Wsad zasypuje się od góry, przez zamykany otwór, czyli gardziel. Kolejnym etapem jest proces konwektorowy, polegający na przedmuchaniu surówki tlenem o temperaturze przekraczającego 1000 stopni Celsjusza. Dzięki temu następuje oddzielenie płynnej surówki od produktów niepożądanych – żużlu i gazu wielkopiecowego. Wynikiem procesu konwektorowego jest stal w której mogą się znaleźć dodatki stopowe pozwalające na uzyskanie pożądanych właściwości. Kolejnymi etapami powstania stali jest tzw. ciągłe odlewanie oraz obróbka plastyczna, np. walcowanie. Stalowe wyroby hutnicze to m.in. blacha, pręty okrągłe, kwadratowe lub sześciokątne, rury okrągłe, profile zamknięte i otwarte (płaskowniki, kątowniki, ceowniki, teowniki, dwuteowniki).

Mimo wzrostu cen, zapotrzebowanie na stal wciąż rośnie

Najczęściej obsługiwanym przez firmę TSL Silesia rodzajem stali są arkusze, slaby oraz blacha w kręgach różnego gatunku. Między innymi jest to stal gorącowalcowana, zimnowalcowana, ocynkowana i polimerowa. Materiał w głównej mierze wykorzystywany jest w budownictwie do konstrukcji stalowych, budowy mostów czy produkcji kontenerów. Jednakże stal może być wykorzystywana też w innych sektorach przemysłu m.in. do produkcji karoserii aut, blachodachówek, części statków oraz maszyn, produkcji RTV/AGD czy instalacji elektrycznych(przewody, druty.

Mimo wzrostu cen spowodowanych pandemia Covid-19, aspektami ekologicznymi oraz polityką gospodarczą krajów azjatyckich zapotrzebowanie na stal stale rośnie. TSL Silesia mimo trwającej pandemii bez przerw realizuje transport międzynarodowy. Porównując przeładunki w pierwszych 5 miesiącach tego oraz ubiegłego roku TSL Silesia zwiększyła przepływ materiału przez gdyński port. W 2020 roku do maja w porcie przeładowanych zostało ok. 93.000 ton stali. W tym samym okresie w obecnym roku obsłużono przeładunki na poziomie ok. 97.000 ton.

Obsługa wyrobów stalowych wiąże się w wieloma wyzwaniami dla spedytorów. Muszą doskonale znać specyfikę transportowanego materiału. Z uwagi na rozmiar, wagę, gatunek stali, kolor, jak również finalne przeznaczenie, towar może wymagać dodatkowych czynności portowych np. sortowania według odbiorcy, rozmiaru czy gatunku stali. Wszystko to ma ogromne znaczenie, aby spełnić wymagania klienta w dostarczeniu odpowiedniego towaru.

Przewóz towaru drogą morską, manipulacje przeładunkowe oraz jakość zabezpieczenia wiązać się mogą także z ryzykiem wystąpienia uszkodzeń towaru. Istotne jest więc zachowanie najwyższych standardów kontroli i nadzoru. Niektóre kręgi wymagają dodatkowego zabezpieczenia, jak np. dołożenia bandówek, aby krąg nie rozwinął się w trakcie transportu drogowego bądź kolejowego. Dodatkowym zabezpieczeniem na życzenie Klienta może być także mocowanie kręgów do określonych podkładów. Zapewnia to stabilność i ochronę ładunku oraz zwiększa podatność transportową kręgów. 

Działalność spedycyjna i celna w porcie przy obsłudze tak towarów drobnicowych jak i pozostałych stanowi wartościowe dopełnienie obsługi przeładunkowej terminali. Zapewnienie poprawności manipulacji, składowanie czy wypełnianej dokumentacji daje Klientowi gwarancję bezpieczeństwa i terminowości planowanych dostaw. Również po stronie firmy spedycyjnej jest pozostawanie na bieżąco ze zmieniającym się rynkiem, taryfami czy planowanymi inwestycjami. Dzięki temu Klient jest informowany o przewidywanych zmianach i może przygotować się na nie z wyprzedzeniem. Dotyczy to również agencji celnej, która dba o procedury celno-skarbowe Klienta. Taka współpraca zapewnia zarówno Klientowi jak i firmie spedycyjnej stabilną pozycję na rynku.


Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.