Drugi rok z rzędu polska branża transportowa zmaga się z kryzysem, problem jest na tyle poważny, że przedsiębiorcy po raz pierwszy w historii oczekują wsparcia rządu - pisze w poniedziałek 'Dziennik Gazeta Prawna".
Gazeta przypomina dane GUS, z których wynika, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. przetransportowano o 2,7 proc. ładunków mniej niż rok wcześniej, a ten trend się pogłębia. Kwiecień był drugim miesiącem z rzędu, w którym ograniczeniu uległy przewozy transportem samochodowym. Obsłużył on 0,3 proc. mniej ładunków niż przed rokiem, a jeszcze w lutym przewozy drogowe były o 5,6 proc. większe.
Jak tłumacza? w "DGP" przewoźnicy, rynek przewozów jest niestabilny, obserwowane są duże wahania liczby zleceń. Wpływ na to mają sytuacja gospodarcza i spowolnienie, które było odczuwalne zwłaszcza w poprzednim roku.
Wskazują też, że w ostatnim czasie firmy transportowe borykają się ze znacznym wzrostem kosztów prowadzenia działalności, takich jak podwyżka opłat drogowych, wyższa płaca minimalna, rosnące koszty części do samochodów i usługi warsztatowe. Z kolei poziom stawek pozwala na uzyskanie jedynie 1–2 proc. marż.
Dlatego, jak podkreśla "DGP", Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) zaproponował Ministerstwu Infrastruktury rozwiązania, których wdrożenie uchroniłoby sektor przed lawiną bankructw. Wśród propozycji jest m.in. zawieszenie na 12 miesięcy wydawanie nowych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego rzeczy i licencji wspólnotowej tym, którzy w dniu wejścia w życie ustawy nie byli uprawnieni do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.
wkr/ mrr/ js/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął