• <

DARPA wybiera dwa zespoły do budowy ogromnej łodzi latającej przeznaczonej do transportu wojsk

rk

03.02.2023 11:00 Źródło: Defense Advanced Research Projects Agency
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo DARPA wybiera dwa zespoły do budowy ogromnej łodzi latającej przeznaczonej do transportu wojsk

Partnerzy portalu

DARPA wybiera dwa zespoły do budowy ogromnej łodzi latającej przeznaczonej do transportu wojsk - GospodarkaMorska.pl
Defense Advanced Research Projects Agency

Dwa zespoły - General Atomics we współpracy z Maritime Applied Physics Corporation oraz Aurora Flight Sciences we współpracy z Gibbs & Cox i ReconCraft - opracują projekty dla projektu pod nazwą Liberty Lifter Seaplane Wing-in-Ground Effect, realizowanego przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczo-Obronnych (Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA).

Program Liberty Lifter ma na celu zademonstrowanie wzrostu morskich zdolności operacyjnych w zakresie transportu poprzez zaprojektowanie, zbudowanie i sprawdzenie w praktyce długodystansowego statku powietrznego zdolnego do przenoszenia techniki wojskowej. Planowana jednostka o nazwie Liberty Lifter będzie dużą łodzią latającą o rozmiarach i możliwościach zbliżonych do samolotu transportowego C-17 Globemaster III. Cele obejmują start i lądowanie na morzu, trwałe operacje na wodzie oraz przedłużony lot blisko wody na wysokościach do ponad 3000 metrów n.p.m.

- Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem tego programu i cieszymy się na bliską współpracę z oboma zespołami wykonawców, gdy będą oni rozwijać swoje koncepcje projektowe. Przyjęły wyraźnie różne podejścia do projektowania, które pozwolą nam zbadać stosunkowo różnorodne rozwiązania w Fazie 1, związanej z tworzeniem projektu - powiedział dyrektor programu DARPA Liberty Lifter Christopher Kent.

Projekt jednostki latającej zdolnej do działań w środowisku morskim jest istotna w zakresie współdziałania z siłami morskimi, a także szybkiego transportu techniki wojskowej z miejsca na miejsce. Prowadzone operacje oraz ćwiczenia związane z transportem pododdziałów do miejsc przeznaczenia pokazuje, że choć transport powietrzny nie umożliwia dostarczenia znacznej liczby żołnierzy i sprzętu, nie mniej jego zaletą jest szybkość. Przy współpracy z jednostkami desantu morskiego umożliwia to znaczną wydajność prowadzonych działań w związku z zajmowaniem i zabezpieczaniem strefy przybrzeżnej.

Zespół General Atomics wybrał dwukadłubową, środkowoskrzydłową konstrukcję, aby zoptymalizować stabilność na wodzie i trzymanie się morza. Zastosowano w niej napęd rozproszony, wykorzystujący dwanaście silników turbośmigłowych. Z kolei projekt od Aurora Flight Sciences bardziej przypomina tradycyjną łódź latającą, z pojedynczym kadłubem, wysokim skrzydłem i ośmioma turbośmigłowcami do napędu głównego.

Podczas pierwszej fazy projektowej DARPA będzie współpracować z obydwoma zespołami wykonawców i interesariuszami Departamentu Obrony w celu dopracowania projektów Liberty Lifter ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i koncepcji operacyjnych. Kontrakt na Fazę 1 został przyznany na 18-miesięczny okres realizacji, z sześcioma miesiącami prac nad projektem koncepcyjnym i dziewięcioma miesiącami rozwijania projektu, zakończonego wstępnym przeglądem. Dodatkowe trzy miesiące zostaną przeznaczone na planowanie produkcji oraz przeglądy planowania, testów i demonstracji.

Zgodnie z planem, faza 1 przejdzie w fazę 2 w połowie 2024 roku, gdzie będą kontynuowane szczegółowe prace projektowe, w tym produkcja i demonstracja pełnowymiarowego samolotu Liberty Lifter X-Plane. DARPA przewiduje współpracę z jedną lub kilkoma służbami oraz partnerami międzynarodowymi w zakresie tych działań i dalszego rozwoju koncepcji latającej łodzi, aby uczynić z niej jednostkę w pełni zdolną do prowadzenia działań.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.