Dwa zespoły - General Atomics we współpracy z Maritime Applied Physics Corporation oraz Aurora Flight Sciences we współpracy z Gibbs & Cox i ReconCraft - opracują projekty dla projektu pod nazwą Liberty Lifter Seaplane Wing-in-Ground Effect, realizowanego przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczo-Obronnych (Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA).
Program Liberty Lifter ma na celu zademonstrowanie wzrostu morskich zdolności operacyjnych w zakresie transportu poprzez zaprojektowanie, zbudowanie i sprawdzenie w praktyce długodystansowego statku powietrznego zdolnego do przenoszenia techniki wojskowej. Planowana jednostka o nazwie Liberty Lifter będzie dużą łodzią latającą o rozmiarach i możliwościach zbliżonych do samolotu transportowego C-17 Globemaster III. Cele obejmują start i lądowanie na morzu, trwałe operacje na wodzie oraz przedłużony lot blisko wody na wysokościach do ponad 3000 metrów n.p.m.
- Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem tego programu i cieszymy się na bliską współpracę z oboma zespołami wykonawców, gdy będą oni rozwijać swoje koncepcje projektowe. Przyjęły wyraźnie różne podejścia do projektowania, które pozwolą nam zbadać stosunkowo różnorodne rozwiązania w Fazie 1, związanej z tworzeniem projektu - powiedział dyrektor programu DARPA Liberty Lifter Christopher Kent.
Projekt jednostki latającej zdolnej do działań w środowisku morskim jest istotna w zakresie współdziałania z siłami morskimi, a także szybkiego transportu techniki wojskowej z miejsca na miejsce. Prowadzone operacje oraz ćwiczenia związane z transportem pododdziałów do miejsc przeznaczenia pokazuje, że choć transport powietrzny nie umożliwia dostarczenia znacznej liczby żołnierzy i sprzętu, nie mniej jego zaletą jest szybkość. Przy współpracy z jednostkami desantu morskiego umożliwia to znaczną wydajność prowadzonych działań w związku z zajmowaniem i zabezpieczaniem strefy przybrzeżnej.
Zespół General Atomics wybrał dwukadłubową, środkowoskrzydłową konstrukcję, aby zoptymalizować stabilność na wodzie i trzymanie się morza. Zastosowano w niej napęd rozproszony, wykorzystujący dwanaście silników turbośmigłowych. Z kolei projekt od Aurora Flight Sciences bardziej przypomina tradycyjną łódź latającą, z pojedynczym kadłubem, wysokim skrzydłem i ośmioma turbośmigłowcami do napędu głównego.
Podczas pierwszej fazy projektowej DARPA będzie współpracować z obydwoma zespołami wykonawców i interesariuszami Departamentu Obrony w celu dopracowania projektów Liberty Lifter ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i koncepcji operacyjnych. Kontrakt na Fazę 1 został przyznany na 18-miesięczny okres realizacji, z sześcioma miesiącami prac nad projektem koncepcyjnym i dziewięcioma miesiącami rozwijania projektu, zakończonego wstępnym przeglądem. Dodatkowe trzy miesiące zostaną przeznaczone na planowanie produkcji oraz przeglądy planowania, testów i demonstracji.
Zgodnie z planem, faza 1 przejdzie w fazę 2 w połowie 2024 roku, gdzie będą kontynuowane szczegółowe prace projektowe, w tym produkcja i demonstracja pełnowymiarowego samolotu Liberty Lifter X-Plane. DARPA przewiduje współpracę z jedną lub kilkoma służbami oraz partnerami międzynarodowymi w zakresie tych działań i dalszego rozwoju koncepcji latającej łodzi, aby uczynić z niej jednostkę w pełni zdolną do prowadzenia działań.
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
Portugalskie okręty śledziły trzy podejrzane, rosyjskie statki
Indyjska marynarka wojenna przejęła statek towarowy porwany przez piratów
Kanadyjski jeziorowiec w ogniu
W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine
Kmdr por. SG Katarzyna Górecka-Berenc nowym komendantem gdańskiej Straży Granicznej