Firma Damen Maaskant z powodzeniem zakończyła budowę i dostawę San Koura Rangi – nowoczesnego trawlera do połowu langustynek, stworzonego dla nowozelandzkiej firmy przetwórstwa rybnego Sanford. Jednostka o długości 32,4 metra bezpiecznie dotarła do Nowej Zelandii, gdzie odbędzie się oficjalne przekazanie, a następnie rozpocznie ona operacje na Oceanie Południowym.
Trawler San Koura Rangi, oparty na projekcie Damen SeaFisher 3210, został opracowany we ścisłej współpracy między Damen a Sanford. W trakcie całego procesu obie strony utrzymywały otwarty, regularny i konstruktywny dialog, czego efektem jest jednostka w pełni dostosowana do wymagań Sanford, łącząca kompaktową formę z wysoką efektywnością.
Trawler wyposażono w napęd dieslowo-elektryczny w celu ograniczenia emisji oraz system zarządzania energią, który pozwala minimalizować pracę silników. Już przy wejściu na pokład widać, że każdy aspekt statku został starannie przemyślany.
Szczególną uwagę poświęcono stworzeniu domowej atmosfery na pokładzie – z myślą o załodze spędzającej dłuższy czas na morzu. Wnętrza zaprojektowano tak, by były przytulne i komfortowe. Ponadto, duże okna mostka zapewniają kapitanowi doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i dostęp do naturalnego światła, co wpływa zarówno na bezpieczeństwo, jak i wygodę.
Damen dostarczył również innowacyjny i kompaktowy w pełni elektryczny system wciągarek, który odzyskuje energię przy rozwijaniu sieci trałowych. Strefa przetwórstwa została zoptymalizowana funkcjonalnie, aby usprawnić procedury na pokładzie przy zachowaniu rygorystycznych standardów higienicznych – zastosowano nowoczesny system mrożenia, który gwarantuje optymalne warunki przechowywania połowu.
System przetwórstwa pokładowego został opracowany zgodnie z surowymi nowozelandzkimi wymogami sanitarnymi, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa żywności i odpowiedzialne warunki pracy dla załogi.
– Ta jednostka to duży krok naprzód w naszych działaniach na rzecz redukcji śladu węglowego naszej działalności na morzu – powiedział Elliot Kendrick, kierownik projektu w firmie Sanford. – Wspólnie z Damen stworzyliśmy jednostkę odzwierciedlającą nasze wspólne wartości: zrównoważony rozwój, innowacyjność i kunszt wykonania.
6 grudnia 2024 roku stocznię Damen Maaskant odwiedziła Susannah Gordon, ambasador Nowej Zelandii w Holandii. Podczas wizyty zwiedziła powstający wówczas San Koura Rangi i zapoznała się z przebiegiem współpracy między Damen a Sanford.
Po zakończonych sukcesem próbach morskich, odbiór techniczny jednostki odbył się w lutym 2025 roku. – Jesteśmy ogromnie wdzięczni firmie Sanford za zaufanie, jakim nas obdarzyli – powiedział Pim Schuurman, dyrektor regionalny sprzedaży Damen na Nową Zelandię. – Nasza współpraca była nie tylko owocna, ale i bardzo satysfakcjonująca. Ten statek to wspólne osiągnięcie w dziedzinie zrównoważonych innowacji.
Kadłub jednostki został zwodowany wcześniej w Gdańsku, a następnie przetransportowany do stoczni Damen Maaskant w Stellendam w Holandii, gdzie przeprowadzono jego wyposażenie i ostateczne wykończenie. Po dotarciu do Nowej Zelandii, San Koura Rangi jest gotowy do dołączenia do floty Sanford.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española