Belgijski armator tankowców, Euronav, jest zadziwiony brakiem złomowania na rynku tankowców, biorąc pod uwagę niskie stawki frachtu.
Historyczne trendy pokazują, że niskie stawki tankowców przeważnie skłaniały właścicieli do wysłania ich starszego tonażu na złomowisko. W ciągu ostatnich 30 lat średnio 5 proc. VLCC opuściło światową flotę po 12-miesięcznym okresie niskich stawek frachtowych (poniżej 25 000 dolarów dziennie).
Jednak nie możemy tego zauważyć w obecnym niskim cyklu rynkowym.
- Wielu analityków uważa, że starszy tonaż jest zamiast tego wykorzystywany do „nielegalnego handlu”, który rozwinął się wokół irańskich i wenezuelskich ładunków objętych sankcjami. Statki zajmujące się tym handlem są prawie w większości stare - powiedział Euronav.
Zamiast cieszyć się wysoką obecną ceną recyklingu w wysokości 20 milionów dolarów za VLCC, wydaje się, że takie statki zostały zamiast tego sprzedane, zwykle prywatnym operatorom. Według Gibson Shipbrokers od 2019 roku sprzedano 83 starszych VLCC, przy czym takie transakcje były ułatwione dzięki mniej skutecznym działaniom policyjnym w ostatnim okresie. Efektem było zmniejszenie recyklingu do 11 VLCC (1,3 proc. floty) i 5 Suezmaxeów (1 proc.).
Tankowce VLCC na topie
Patrząc na nowe zamówienie, największą popularnością cieszyły się tankowce VLCC. Przypomnijmy, że Shell podpisał umowy na czarter dziesięciu nowych tankowców napędzanych dwupaliwowymi silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG). Zdecydowana większość tych statków (80 proc.) nie wejdzie na rynek spot, ale zamiast tego zacznie od wieloletniego czarteru.
Sektor Suezmax nie odnotował takiego samego poziomu zamówień, z mniej niż pięcioma nowymi statkami zakontraktowanymi na kwartał w ciągu ostatniego roku.
Euronav uważa, że zwiększona koncentracja na statkach dwupaliwowych i na ograniczaniu emisji dadzą rynkowi ostateczny impuls do rozładowania większej ilości emisji. Belgijski armator wykorzystał szanse rynkowe, aby odmłodzić swoją własną flotę dzięki budowie nowych statków dwupaliwowych.
W lutym Euronav ujawnił, że podpisał umowę nabycia w drodze odsprzedaży dwóch kontraktów na budowę nowych eko-Suezmaxów za 113 milionów dolarów. Obecnie kończące budowę w stoczni Daehan w Korei Południowej statki mają zostać dostarczone w styczniu 2022 roku.
Czołowy armator tankowców uważa, że zmniejszenie cięć produkcji w krajach OPEC +, które teraz ma dostarczyć 2,1 mln baryłek dziennie dodatkowej ropy w okresie od maja do lipca, powinno pomóc w poprawie sytuacji na rynku.
Każdy 1 milion baryłek dziennie tranzytu ropy powinien przełożyć się na zapotrzebowanie na 30 tankowce VLCC.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"