• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad

22.01.2021 21:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad
Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Pod koniec listopada władze Gdyni oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej - najbardziej wyczekiwanej inwestycji w Gdyni. Obecnie transport kołowy przebiega obciążoną Estakadą Kwiatkowskiego, co powoduje korki oraz coraz gorszy stan nawierzchni. Inwestycja poprawi dostępność Portu Gdynia od strony lądu, co jest szczególnie ważne w perspektywie dalszego rozwoju Portu Gdynia. Droga Czerwona ma również zapewnić dostęp do projektowanej na powierzchni 260 hektarów Doliny Logistycznej. Dodatkowo rozdzieli portowy ruch drogowy od ruchu miejskiego, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz usprawni funkcjonowanie pojazdów komunikacji miejskiej.  Budowa nowej drogi jest priorytetem, szczególnie pod kątem budowy Portu Zewnętrznego, który zwiększy zdolności przeładunkowe Portu Gdynia. 9,5-kilometrowa trasa ekspresowa ma połączyć port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris (łączącą Obwodnicę Trójmiasta z Władysławowem).

Budowa Drogi Czerwonej z budżetu skarbu państwa została zapisana w zeszłorocznej nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich. W art. 19 ustawy określono 2 mld zł jako maksymalny limit wydatków na Drogę Czerwoną z budżetu państwa na lata 2020 –2028. Budową zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

„Marzymy o tym, aby Droga Czerwona została oddana do użytku w tym samym momencie, w którym powstanie Port Zewnętrzny w Gdyni. To warunek niezwykle ważny, aby Gdynia nie została zablokowana pojazdami wjeżdżającymi i wyjeżdżającymi z portu” – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Droga Czerwona jest elementem obecnie prowadzonych inwestycji drogowych, które mają strategiczne znaczenie dla zapewnienia sprawnego dostępu drogowego do i z portu.

Gospodarka Morska
Źródło: Port Gdynia

W przygotowaniu jest także Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, czyli drogi ekspresowej S6, która ma umożliwić sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzać ruch tranzytowy na dalsze odcinki  trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Trasa ma być dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy w każdym kierunku, z rezerwą pod trzeci pas. Trwa też budowa ok. 42 km drogi ekspresowej S6 z Gdyni do Bożegopola Wielkiego. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych do realizacji w województwie pomorskim są też inne drogi ekspresowe, przebudowy dróg krajowych oraz obwodnice miejscowości.

Jednocześnie, po długim okresie przygotowań rozpoczyna się realizacja pierwszego podlaskiego odcinka drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała właśnie umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy Białystok Południe – Płoski. Odcinek liczący 13 kilometrów to pierwszy z dziesięciu fragmentów Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma przebiegać od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Według resortu infrastruktury, dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, powstaną warunki dla przyspieszenia rozwoju portów w Gdyni i Gdańsku.

Dostępność transportowa portów od strony zaplecza należy obecnie do najważniejszych czynników konkurencyjności portów morskich na świecie. Wiąże się ona z możliwością dowozu ładunków z zaplecza do portów oraz wywozu ładunków przybyłych do portów drogą morską. Wszelkie inwestycje wspierające dostęp do portu – zarówno drogowe, jak i kolejowe, a także inwestycje portowe, w tym budowa Portu Zewnętrznego, mają na celu znaczące wzmocnienie pozycji Portu Gdynia na międzynarodowym rynku usług morskich.

Oprócz dostępu drogowego do Portu Gdynia ogromne znaczenie mają inwestycje kolejowe. Obecnie na terenie gdyńskiego portu prowadzone są 2 duże inwestycje mające na celu poprawę dostępu kolejowego, które opiewają łącznie na kwotę blisko 1,6 mld zł. W ramach gigantycznej inwestycji PKP PLK pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów. Inwestycje w ramach poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia mają na celu zwiększenie przepustowości połączeń kolejowych, skrócenie czasu obsługi ładunków oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Drugą inwestycję mającą na celu poprawę dostępu kolejowego prowadzi Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Projekt pod nazwą „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja" ma na celu zwiększenie ruchu kolejowego i poprawę bezpieczeństwa jego prowadzenia oraz ograniczenie emisji spalin, a dodatkowo poprawę konkurencyjności transportu kolejowego w obsłudze ładunkowej Portu Gdynia. Po przebudowie całego układu kolejowego do portu będą wjeżdżać pociągi elektryczne o składach liczących nawet 740 metrów długości. Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK).

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.