Trwają prace oczyszczania i odzyskiwania oleju wyciekającego z tankowca Suezmax, który został uderzony przez statek towarowy w porcie Qingdao w Chinach. Na miejscu znajdują się odpowiednie służby do reagowania na zanieczyszczenia, a oba statki znajdują się około 11 mil morskich od wybrzeża Chin.
Reuters donosi, że do oceanu wyciekło około 500 ton ropy, co odpowiada 3420 baryłkom z jednego miliona baryłek ropy na pokładzie tankowca. Wstępne raporty firmy Goodwood Ship Management z siedzibą w Singapurze, obsługującej tankowiec A Symphony, mówiły, że kapitan statku zareagował na wyciek ropy i próbował usunąć ropę z uszkodzonych zbiorników.
Urzędnicy Shandong Maritime Safety Administration przekazali, że kilkanaście statków zostało wysłanych na miejsce wypadku, aby rozpocząć działania mające na celu rozwiązanie problemu wycieku. Wyzwanie polega jednak na tym, że tankowiec podobno przewoziła mieszankę olejową znaną jako bitum, używaną przy nawierzchniach drogowych i pokryciach dachowych. Eksperci ostrzegają, że mieszanina jest cięższa niż ropa naftowa i może zatonąć powodując większą katastrofę ekologiczną.
Urzędnik Shandong dodał, że przeprowadzane są testy na próbkach oleju w celu ustalenia, z jakim produktem naftowym mają do czynienia z wycieku.
Wypadek wydarzył się rankiem 27 kwietnia. Tankowiec 149 995 dwt był na kotwicy, według doniesień w pełni załadowany po podróży z Malezji. Statek towarowy Sea Justice o nośności 35 000 ton przypłynął do portu po podróży z Sudanu, uderzył w tankowiec, uszkadzając jego zbiornik ładunkowy i balastowy.
TankerTrackers, którzy opublikowali na Twitterze zdjęcie przedstawiające zakres uszkodzeń statku, informują, że nie wszystkie zbiorniki zostały naruszone, co oznacza, że wyciekła tylko część substancji.
W chwili wypadku na tym obszarze panowała silna mgła, co sprawiło, że widoczność była poniżej jednej dziesiątej mili.
Obecnie warunki pogodowe trochę się poprawiły - widoczność sięga nawet pół mili lub więcej, a morze jest spokojne. Ponieważ wypadek wydarzył się ponad 10 mil morskich od brzegu, operacje w Qingdao, jednym z najbardziej ruchliwych portów morskich w Chinach, trwają nieprzerwanie, ale statki są ostrzegane, aby oddalały się od miejsca wypadku.
Wizyta dowódcy Stałego Zespołu NATO w jednostkach marynarki wojennej
Miliardowe plany rozbudowy Straży Wybrzeża Kanady
Kolejna wizyta sojuszniczego okrętu. FS Sagittaire w Porcie Gdynia
Włoski niszczyciel na Bałtyku - komentarz komandora Rafała Miętkiewicza
Rzecznik AU: okręty podwodne to m.in. odstraszanie przez zdolność do kontrataku
ORP Albatros pokazuje możliwości nowej armaty