W listopadzie 2019 roku Ørsted przedstawił swoją wizję wykorzystania położonej na Morzu Bałtyckim duńskiej wyspy Bornholm jako hubu łączącego morskie farmy wiatrowe, czyniąc z niej centralny punkt proponowanego nowego połączenia między Danią a Polską. W ubiegłym tygodniu, prezesi elektroenergetycznych systemów przesyłowych Niemiec - 50Hertz i Danii - Energinet, podpisali list intencyjny w tej sprawie zakładający stworzenie "Bornholm Energy Island".
Według założeń przedstawionych na portalu OffshoreWind, projekt "Bornholm Energy Island" połączy w pierwszej fazie Niemcy i Danię za pomocą interkonektora, do którego ma być doprowadzana energia elektryczna z morskich farm wiatrowych otaczających wyspę. W kolejnych fazach połączenia z innymi krajami przybrzeżnymi i morskimi farmami wiatrowymi na Morzu Bałtyckim byłyby stopniowo rozbudowywane.
Do końca roku, mają zostać przeprowadzone badania, które określą, czy realizacja projektu jest możliwa i opłacalna. Jak mówi dyrektor generalny 50Hertz Stefan Kapferer: „Dla przyszłości energetycznej Europy otaczające nas morza mają kluczowe znaczenie”.
Zgodnie z obecnymi planami Danii, farmy wiatrowe zostaną zbudowane około 20 kilometrów na południe i południowy zachód od Bornholmu i połączone z morskim węzłem na wyspie kablami podmorskimi. Duński parlament określił ramy czasowe tych działań do 2030 r.
"Zaletą tego projektu w porównaniu z innymi planowanymi hubami morskimi, na przykład na Morzu Północnym, jest to, że naturalna wyspa jest już dostępna. Umożliwi to sprawną i elastyczną budowę instalacji." - podkreśla dyrektor 50Hertz.
List intencyjny pomiędzy 50Hertz i Energinet został poprzedzony kilkoma ważnymi decyzjami politycznymi. We wrześniu 2020 r. kraje nadbałtyckie, w tym Niemcy i Dania, podpisały wspólne oświadczenie w sprawie współpracy przy projektach morskiej energetyki wiatrowej, aby pod energetykę odnawialną można było wykorzystać więcej obszarów niż dotychczas. Na tej podstawie, siedmiu operatorów systemów przesyłowych założyło w grudniu „Baltic Sea Offshore Grid Initiative”, aby pomóc rozwinąć potencjał wytwarzania energii wiatrowej na Morzu Bałtyckim na poziomie około 93 GW i potencjalnej rocznej produkcji ponad 300 TWh.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza