W listopadzie 2019 roku Ørsted przedstawił swoją wizję wykorzystania położonej na Morzu Bałtyckim duńskiej wyspy Bornholm jako hubu łączącego morskie farmy wiatrowe, czyniąc z niej centralny punkt proponowanego nowego połączenia między Danią a Polską. W ubiegłym tygodniu, prezesi elektroenergetycznych systemów przesyłowych Niemiec - 50Hertz i Danii - Energinet, podpisali list intencyjny w tej sprawie zakładający stworzenie "Bornholm Energy Island".
Według założeń przedstawionych na portalu OffshoreWind, projekt "Bornholm Energy Island" połączy w pierwszej fazie Niemcy i Danię za pomocą interkonektora, do którego ma być doprowadzana energia elektryczna z morskich farm wiatrowych otaczających wyspę. W kolejnych fazach połączenia z innymi krajami przybrzeżnymi i morskimi farmami wiatrowymi na Morzu Bałtyckim byłyby stopniowo rozbudowywane.
Do końca roku, mają zostać przeprowadzone badania, które określą, czy realizacja projektu jest możliwa i opłacalna. Jak mówi dyrektor generalny 50Hertz Stefan Kapferer: „Dla przyszłości energetycznej Europy otaczające nas morza mają kluczowe znaczenie”.
Zgodnie z obecnymi planami Danii, farmy wiatrowe zostaną zbudowane około 20 kilometrów na południe i południowy zachód od Bornholmu i połączone z morskim węzłem na wyspie kablami podmorskimi. Duński parlament określił ramy czasowe tych działań do 2030 r.
"Zaletą tego projektu w porównaniu z innymi planowanymi hubami morskimi, na przykład na Morzu Północnym, jest to, że naturalna wyspa jest już dostępna. Umożliwi to sprawną i elastyczną budowę instalacji." - podkreśla dyrektor 50Hertz.
List intencyjny pomiędzy 50Hertz i Energinet został poprzedzony kilkoma ważnymi decyzjami politycznymi. We wrześniu 2020 r. kraje nadbałtyckie, w tym Niemcy i Dania, podpisały wspólne oświadczenie w sprawie współpracy przy projektach morskiej energetyki wiatrowej, aby pod energetykę odnawialną można było wykorzystać więcej obszarów niż dotychczas. Na tej podstawie, siedmiu operatorów systemów przesyłowych założyło w grudniu „Baltic Sea Offshore Grid Initiative”, aby pomóc rozwinąć potencjał wytwarzania energii wiatrowej na Morzu Bałtyckim na poziomie około 93 GW i potencjalnej rocznej produkcji ponad 300 TWh.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów