• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bananowy serwis w Porcie Gdańsk (foto, wideo)

ew

01.07.2020 22:42

Partnerzy portalu

Bananowy serwis w Porcie Gdańsk (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Nawet 3400 ton bananów tygodniowo trafia do gdańskiego portu w ramach regularnego serwisu. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit. O tym, jak wymagającym towarem są owoce, drodze, którą musi przebyć każdy banan zanim trafi do naszych rąk i planowanych, dużych inwestycjach opowiedział nam dyrektor Cargofruit, Laszlo Irsa.

W niedzielę, 21 czerwca, do gdańskiego portu przypłynął m/v Barrington Island, jeden z największych  chłodniowców serwisu Zodiac Reefer Service holenderskiego przewoźnika Seatrade (Seatrade Reefer Chartering N.V.), który zainaugurowano w miesiącu sierpniu ubiegłego roku.

Jak zdradził nam dyrektor Cargofruit, Laszlo Irsa: "Dla wszystkich firm działających na terenie portu, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, banany to bardzo atrakcyjny towar. Jest ładunkiem szybko rotującym, owoce te są ścinane co tydzień, od razu muszą zostać zapakowane do kartonów, wysłane do portu załadunku i na statku wprowadzone w stan "hibernacji",optymalny czas wszystkich operacji to 24 godziny. Banan jest bardzo wymagającym towarem,obniżenie temperatury owoców zarówno w trakcie transportu morskiego jak i procesu przeładunku i składowania powoduje zmianę koloru skórki  oraz częściową utratę walorów smakowych.  Dlatego też,cały łańcuch logistyczny odbywa się w temperaturze 14 st.C.,temperatura ta winna by utrzymana aż do momentu dostawy do komory dojrzewalniczej".

Owoce przypływają do portu w kartonach na paletach,następnie ładowane są do samochodów chłodni,kolejne etapy to proces dojrzewania w specjalistycznych komorach,oraz dostawa  do klientów.

Regularne zawinięcia statków z ładunkiem  bananów w Porcie Gdańsk wznowiono  dzięki współpracy pomiędzy importerem bananów firmą Citronex I a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i Cargofruit jako firmą przeładunkowo-składową. Jak dodaje Irsa: "W tej chwili w temacie świeżych owoców przede wszystkim

obsługujemy Citronex, ale jesteśmy otwarci na wszystkie podmioty chcące sprowadzać owoce przez Port Gdańsk. Obsługujemy tez dostawy w kontenerach zarówno dla firm krajowych i zagranicznych.

 Świadczymy kompleksowe usługi obejmujące wyładunek,przeładunek towarów,składowanie oraz obsługę celną łącznie z dostarczeniem towaru do siedziby klienta. Banany są dla nas oczywiście priorytetem, ale nie chcemy wiązać się tylko z jedną grupą ładunkową. Oprócz tego, w Cargofruit przeładowujemy bakalie, miód, owoce cytrusowe, elektronikę, drobnicę w szerokim tego słowa znaczeniu."

Cargofruit rozpoczął działalność w 1997 roku jako specjalistyczna baza przeładunkowo-składowa przeznaczona do obsługi towarów pochodzenia rolno-spożywczego, głównie importowanych drogą morską owoców cytrusowych i bananów, a także drobnicy dostarczanej w kontenerach do portów Trójmiasta. Jak mówi Laszlo Irsa: "Jesteśmy pierwszą prywatna firmą, która zaczęła inwestować i rozwijać swoją działalność na terenie Portu Gdańsk. Początki były bardzo trudne, praktycznie od zera budowaliśmy odpowiednią infrastrukturę i dopasowaną do potrzeb klientów logistykę (...) W tamtym okresie, poziom dostaw bananów w sezonie letnim był bardzo niski,na rynku dominowały krajowe owoce sezonowe,banan ten był postrzegany jako egzotyczny i luksusowy. Poziom konsumpcji bananów w naszym kraju stale rośnie dlatego też jestem przekonany, że i u nas będzie wzrastała ilość przeładunków".

Lokalizacja firmy na terenie Wolnego Obszaru Celnego Portu Gdańsk daje gestorom towarów szereg przywilejów celnych.

Spółka dysponuje w Porcie Gdańsk infrastrukturą magazynową o powierzchni około 20 tys. m2. W jej skład wchodzi 6 klimatyzowanych komór o zróżnicowanej powierzchni (łącznie 12 tysięcy m. kw.), umożliwiających stworzenie optymalnych warunków składowych, w zależności od rodzaju i ilości towaru. Zakres temperatur wynosi w nich od +5 do +15°C. Pozostałe 8 tys. m2 powierzchni przeznaczone jest na składowanie towarów drobnicowych niewymagających zachowania reżimu temperatur. Jak zdradza Irsa: "W związku ze stale rosnącym wolumenem przeładunków, planujemy dużą inwestycje w poprawę warunków infrastrukturalnych magazynu nr 2. Dodatkowo,wspólnie z firmą Citronex I rozważamy budowę nowego magazynu na terenie Wolnego Obszaru Celnego".

Nowoczesne stanowiska przeładunkowe umożliwiają Cargofruit bezpieczny wyładunek lub załadunek towarów na lądowe i morskie środki transportu. Bocznica kolejowa dochodząca bezpośrednio do magazynu zapewnia obsługę ładunków przewożonych wagonami.

Wysoka jakość świadczonych usług spółki potwierdzona jest wdrożonymi procedurami systemów ISO 9001:2000 oraz HACCP a także certyfikatem AEO w zakresie uproszczeń celnych-podaje Cargofruit na stronie internetowej.

Barrington Island, który w zeszłym tygodniu cumował w gdańskim porcie ma 180 m długości i 25 m szerokości. Został zbudowany w 1993 roku i pływa pod banderą Bahamów.

W ramach serwisu Zodiac Reefer Service pływa aktualnie 6 jednostek zapewniających cotygodniowe zawinięcia statków do portu w Gdańsku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.