Nawet 3400 ton bananów tygodniowo trafia do gdańskiego portu w ramach regularnego serwisu. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit. O tym, jak wymagającym towarem są owoce, drodze, którą musi przebyć każdy banan zanim trafi do naszych rąk i planowanych, dużych inwestycjach opowiedział nam dyrektor Cargofruit, Laszlo Irsa.
W niedzielę, 21 czerwca, do gdańskiego portu przypłynął m/v Barrington Island, jeden z największych chłodniowców serwisu Zodiac Reefer Service holenderskiego przewoźnika Seatrade (Seatrade Reefer Chartering N.V.), który zainaugurowano w miesiącu sierpniu ubiegłego roku.
Jak zdradził nam dyrektor Cargofruit, Laszlo Irsa: "Dla wszystkich firm działających na terenie portu, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, banany to bardzo atrakcyjny towar. Jest ładunkiem szybko rotującym, owoce te są ścinane co tydzień, od razu muszą zostać zapakowane do kartonów, wysłane do portu załadunku i na statku wprowadzone w stan "hibernacji",optymalny czas wszystkich operacji to 24 godziny. Banan jest bardzo wymagającym towarem,obniżenie temperatury owoców zarówno w trakcie transportu morskiego jak i procesu przeładunku i składowania powoduje zmianę koloru skórki oraz częściową utratę walorów smakowych. Dlatego też,cały łańcuch logistyczny odbywa się w temperaturze 14 st.C.,temperatura ta winna by utrzymana aż do momentu dostawy do komory dojrzewalniczej".
Owoce przypływają do portu w kartonach na paletach,następnie ładowane są do samochodów chłodni,kolejne etapy to proces dojrzewania w specjalistycznych komorach,oraz dostawa do klientów.
Regularne zawinięcia statków z ładunkiem bananów w Porcie Gdańsk wznowiono dzięki współpracy pomiędzy importerem bananów firmą Citronex I a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i Cargofruit jako firmą przeładunkowo-składową. Jak dodaje Irsa: "W tej chwili w temacie świeżych owoców przede wszystkim
obsługujemy Citronex, ale jesteśmy otwarci na wszystkie podmioty chcące sprowadzać owoce przez Port Gdańsk. Obsługujemy tez dostawy w kontenerach zarówno dla firm krajowych i zagranicznych.
Świadczymy kompleksowe usługi obejmujące wyładunek,przeładunek towarów,składowanie oraz obsługę celną łącznie z dostarczeniem towaru do siedziby klienta. Banany są dla nas oczywiście priorytetem, ale nie chcemy wiązać się tylko z jedną grupą ładunkową. Oprócz tego, w Cargofruit przeładowujemy bakalie, miód, owoce cytrusowe, elektronikę, drobnicę w szerokim tego słowa znaczeniu."
Cargofruit rozpoczął działalność w 1997 roku jako specjalistyczna baza przeładunkowo-składowa przeznaczona do obsługi towarów pochodzenia rolno-spożywczego, głównie importowanych drogą morską owoców cytrusowych i bananów, a także drobnicy dostarczanej w kontenerach do portów Trójmiasta. Jak mówi Laszlo Irsa: "Jesteśmy pierwszą prywatna firmą, która zaczęła inwestować i rozwijać swoją działalność na terenie Portu Gdańsk. Początki były bardzo trudne, praktycznie od zera budowaliśmy odpowiednią infrastrukturę i dopasowaną do potrzeb klientów logistykę (...) W tamtym okresie, poziom dostaw bananów w sezonie letnim był bardzo niski,na rynku dominowały krajowe owoce sezonowe,banan ten był postrzegany jako egzotyczny i luksusowy. Poziom konsumpcji bananów w naszym kraju stale rośnie dlatego też jestem przekonany, że i u nas będzie wzrastała ilość przeładunków".
Lokalizacja firmy na terenie Wolnego Obszaru Celnego Portu Gdańsk daje gestorom towarów szereg przywilejów celnych.
Spółka dysponuje w Porcie Gdańsk infrastrukturą magazynową o powierzchni około 20 tys. m2. W jej skład wchodzi 6 klimatyzowanych komór o zróżnicowanej powierzchni (łącznie 12 tysięcy m. kw.), umożliwiających stworzenie optymalnych warunków składowych, w zależności od rodzaju i ilości towaru. Zakres temperatur wynosi w nich od +5 do +15°C. Pozostałe 8 tys. m2 powierzchni przeznaczone jest na składowanie towarów drobnicowych niewymagających zachowania reżimu temperatur. Jak zdradza Irsa: "W związku ze stale rosnącym wolumenem przeładunków, planujemy dużą inwestycje w poprawę warunków infrastrukturalnych magazynu nr 2. Dodatkowo,wspólnie z firmą Citronex I rozważamy budowę nowego magazynu na terenie Wolnego Obszaru Celnego".
Nowoczesne stanowiska przeładunkowe umożliwiają Cargofruit bezpieczny wyładunek lub załadunek towarów na lądowe i morskie środki transportu. Bocznica kolejowa dochodząca bezpośrednio do magazynu zapewnia obsługę ładunków przewożonych wagonami.
Wysoka jakość świadczonych usług spółki potwierdzona jest wdrożonymi procedurami systemów ISO 9001:2000 oraz HACCP a także certyfikatem AEO w zakresie uproszczeń celnych-podaje Cargofruit na stronie internetowej.
Barrington Island, który w zeszłym tygodniu cumował w gdańskim porcie ma 180 m długości i 25 m szerokości. Został zbudowany w 1993 roku i pływa pod banderą Bahamów.
W ramach serwisu Zodiac Reefer Service pływa aktualnie 6 jednostek zapewniających cotygodniowe zawinięcia statków do portu w Gdańsku.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych