Niedawne ataki jemeńskich rebeliantów Huti na statki na Morzu Czerwonym już wpłynęły na światową wymianę handlową, stwarzając równocześnie szansę dla tureckich producentów - napisał w środę turecki dziennik "Hurriyet".
Raport Sea-Intelligence wykazał, że ostatnie zakłócenia w żegludze na Morzu Czerwonym wyrządziły już więcej szkód w globalnych łańcuchach dostaw niż pandemia COVID-19. Obecnie przez Morze Czerwone transportuje się dziennie około 200 tys. kontenerów, w porównaniu z około 500 tys. w listopadzie.
Konieczność wybrania dłuższej, okrężnej trasy doprowadziła do tego, że czas transportu między azjatyckimi ośrodkami produkcyjnymi a europejskimi konsumentami wydłużył się nawet o 20 dni.
Według źródeł branżowych - na które powołał się "Hurriyet" - sytuacja doprowadziła do nowej fali zamówień dla tureckich eksporterów. Dane wskazują, że klienci w Europie zwiększyli znacząco zainteresowanie towarami z Turcji, ponieważ te z Chin są droższe i docierają z opóźnieniem.
Mustafa Gultepe, przewodniczący Tureckiego Zgromadzenia Eksporterów, ocenił, że sytuacja może być szansą dla Turcji. "Jest zbyt wcześnie, aby mówić o znaczącym wzroście zamówień, ale jeśli kryzys będzie się utrzymywać, odczujemy wzrosty; pierwsze efekty odnotowujemy już w styczniu" - przyznał.
Burak Onder, przewodniczący Tureckiego Stowarzyszenia Producentów i Eksporterów Artykułów Gospodarstwa Domowego i Przyborów Kuchennych (EVSID), zauważył, że Turcja posiada połączenia drogowe umożliwiające dostęp do rynków 58 państw, które należy wykorzystać w momencie wzrostu cen transportu z Dalekiego Wschodu.
Wspierani przez Iran Huti atakują statki handlowe i okręty wojenne na Morzu Czerwonym, przez który prowadzi jeden z najruchliwszych szlaków żeglugowych na świecie. Rebelianci deklarują chęć wsparcia Palestyńczyków walczących z wojskami izraelskimi w Strefie Gazy. W odpowiedzi na ich ataki wojska USA i Wielkiej Brytanii prowadzą kampanię przeciwko celom Huti w Jemenie.
jbw/ adj/
Fot. Depositphotos
Marynarka Wojenna chętna także na korwety? Wielki powrót programu "Murena"
Efektowne wysadzenie byłego tankowca podczas amerykańsko-filipińskich ćwiczeń
W Niemczech ochrzczono nową korwetę, FGS Karlsruhe
W Strefie Gazy zakończyła się budowa pływającego portu dla pomocy humanitarnej
Obfite efekty działań brytyjskiego patrolowca. Okręt zatrzymał transporty narkotyków o łącznej wartości pół miliarda funtów
„Orka” na finiszu. Do ogłoszenia przetargu zostały tygodnie