Południowokoreański koncern stoczniowy Hyundai Heavy Industries (HHI) wygrał przetarg na budowę jednostki regazyfikacyjnej dla terminalu LNG w Kaliningradzie. Inwestycja jest warta 295 milionów dolarów i zostanie zakończona w ciągu dwóch lat.
HHI w wyścigu po zamówienie na budowę jednostki (zwanej też pływającym terminalem LNG), wyprzedziła dwóch konkurentów ze swojego kraju: Daewoo Shipbuidling & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries. Jednostka regazyfikacyjna będzie połączona z terminalem w Królewcu poprzez 3,5 kilometrowy rurociąg, który będzie się ciągnął wzdłuż Mierzei Kurońskiej. Po zakończeniu inwestycji terminal pływający LNG będzie mógł obsłużyć dziennie 9 mln m.szesc. gazu.
- Możliwość dostarczania LNG drogą morską zwiększy bezpieczeństwo energetyczne w obwodzie kaliningradzkim, który jest położony w trudnej dla nas pozycji geograficznej – powiedzieli przedstawiciele Gazpromu, przyszli właściciele jednostki regazyfikacyjnej.
Budowa takiego pływającego terminalu pokazuje, że Rosjanie nie zamierzają transportować paliwa LNG przez gazociąg przebiegający przez Litwę. W tym celu powstanie również większy terminal LNG w Kaliningradzie (jego właścicielem będzie również Gazprom), który z czasem będzie przejmował rolę jednostki regazyfikacyjnej. Gazoport ma być oddany do użytku dopiero w IV kwartale 2020 roku. Jego moc będzie liczyć 10 mln ton rocznie. Wartość inwestycji szacuje się na 10 mld dolarów.
Realizacja tego projektu zakłada ułożenie 360-kilometrowego gazociągu łączącego bałtycki terminal z Jednolitym Systemem Zaopatrzenia w Gaz (JSG). Surowiec z tej fabryki ma trafiać do odbiorców w Europie i Ameryce Łacińskiej. Realizacja tego przedsięwzięcia będzie jednak zależna nie tylko od sytuacji finansowej Rosji i Gazpromu (a tak jest obecnie opłakana), ale także od sytuacji geopolitycznej. Rosjanie nie posiadają bowiem swojej technologii skraplania gazu. Licencje na takie technologie posiadają koncerny z USA, krajów Unii Europejskiej i Japonii. Gazprom musiałby więc znaleźć partnera z tych państw.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth