mk
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
- 3 lata temu przejęliśmy przemysł stoczniowy rozczłonkowany na małe części. Teraz tą branże konsolidujemy. Dopiero w grudniu ubiegłego roku, 2 miesiące temu pierwsze aktywa znalazły się w gestii Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - Stocznia Remontowa Gryfia i Stocznia Szczecińska. Powołaliśmy nową spółkę FRS - Fundusz Rozwoju Spółek w obrębie której przygotowujemy nową strategie dla dalszego funkcjonowania przemysłu stoczniowego w Polsce. Spółka ta została wyposażona w odpowiedni kapitał, który pozwoli na restrukturyzacje podległych jej firm - powiedział Minister Marek Gróbarczyk
- Chcemy wyznaczyć kierunek rozwoju sektora stoczniowego poprzez integrację Polskiej Żeglugi Morskiej i Stoczni Gryfia. Kolejnym elementem jest przyśpieszenie budowy promu RoPax. Mamy opóźnienie ale jestem przekonany, że ten prom powstanie. Opóźnienie, które mamy zmusiło nas do działań, które dziś prezentujemy i które będą miały bezpośredni wpływ na rozpoczęcie budowy nowego promu - przekonywał Marek Gróbarczyk
Paweł Brzezicki w swoim wystąpieniu odniósł się do sytuacji z przełomu XX wieku, w której potrzeby PŻM na nowe jednostki nie mogły być zaspokojone przez polskie stocznie. Efekt tego jest taki, że praktycznie cała dzisiejsza flota PŻM została zbudowana w Chinach.
- Żeby nie powielać tego błędu dziś nadszedł czas integracji PŻM ze Stocznią Remontową Gryfia. W sektorze morskim to stocznia jest dla armatora a nie armator dla stoczni. Taki model jest rynkowy i taki model chcemy przyjąć w tej konstrukcji. Nasze doświadczenie w kompleksowym zarządzaniu flotą może mieć ogromny wpływ na dalsze funkcjonowanie stoczni. Jednocześnie stocznia w naszym portfelu to bardzo duży atut - przekonywał komisarz PŻM.
- W tej chwili nadszedł czas, że w roku 2020 będziemy musieli spalać paliwo o zawartości siarki na poziomie 0,5%, które jest bardzo drogie albo będziemy musili zainstalować ponad 60 płuczek paliwa na naszych jednostkach. Podobna sytuacja ma się filtrami wody balastowej. Ja nie chce stać w kolejce w którejś z europejskich stoczni skoro mogę wykonywać te prace w rodzimej stoczni. Jestem pewien, że efektem takiej synergii będzie korzyść zarówno dla PŻM jak i dla stoczni Gryfia. Jestem przekonany, że razem możemy stać się mocniejsi - argumentował Paweł Brzezicki.
- Bałtyk to 2,5 % powierzchni mórz i oceanów ale pływa po nim aż 10-12% światowej floty więc potencjał tego rynku jest bardzo duży - dodał.
- Dla FRS-u oprócz aspektów rynkowych równie ważne jest pilnowanie zasad tzw. pomocy publicznej. Na pewno z tej perspektywy łatwiej aby konsolidacja między Stocznią Remontową Gryfia i PŻM była oparta o współpracę. Warto zwrócić uwagę, że rok 2019 z punktu widzenia budowy promów i realizacji programu Batory jest bardzo ważny i FRS będzie zaangażowany w nadzór procesów wykonawczych tego projektu oraz finanse w stoczniach - powiedział Marian Krzewiński prokurent Funduszu Rozwoju Spółek.
Podczas konferencji Jerzy Czuczman zaprezentował specyfikę dzisiejszej branży stoczniowej zaznaczając, że oprócz Grupy Remontowa, która ma ok 20 % przychodów w branży oraz spółek nadzorowanych przez administracje państwową generujących ok 10 % przychodów, to prywatne firmy generują aż 70 % przychodów polskiej branży stoczniowej. I to właśnie w tej ostatniej grupie Jerzy Czuczman widzi największe możliwości rozwoju. - Realizacja takich projektów jak na przykład budowa promu Electra w stoczni Crist, który został wyróżniony nagrodą Ship of the Year, jest dostrzegana przez całą branże na świecie i to właśnie takie realizacje pokazują jak olbrzymi potencjał tkwi w rodzimych stoczniach.
Podczas odbywającej się właśnie w Szczecinie konferencji „Rozwój Przemysłu Stoczniowego w Polsce”, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej @marekgrobarczyk ogłosił informację o podpisaniu wstępnej umowy o współpracy pomiędzy grupą PŻM a Funduszem Rozwoju Spółek. pic.twitter.com/88u19pULxL
— Polska Żegluga Morska (@PZM_Polsteam) 18 lutego 2019
W spotkaniu środowiska morskiego w Szczecinie, dotyczącego rozwoju przemysłu stoczniowego, bierze udział @marekgrobarczyk @MGMiZS_GOV_PL, @krzkozlowski @MSWiA_GOV_PL oraz wojewoda zachodniopomorski @tomaszhinc pic.twitter.com/OJMW0zfP39
— Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki (@zuw_szczecin) 18 lutego 2019
Minister Gróbarczyk w Szczecinie: Podjęliśmy decyzji o konsolidacji tej branży, prawie w całości się to udało. pic.twitter.com/hTVHWC7kxT
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 18 lutego 2019
W spotkaniu środowiska morskiego w Szczecinie biorą udział także wojewoda pomorski Dariusz Drelich, wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc i sekretarz stanu @MSWiA_GOV_PL @krzkozlowski pic.twitter.com/MAvs3YHk4e
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 18 lutego 2019#Szczecin @MGMiZS_GOV_PL Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny PŻM: Potencjał rynkowy Grupy PŻM zostanie wykorzystany w pozyskiwaniu zamówień dla #Gryfia na budowę tzw. instalacji scrubberowych i WBMS (WaterBalast ManagementSystems). To porozumienie wzmacnia ofertę całej grupy pic.twitter.com/RfRqrOMNFc
— Polska Żegluga Morska (@PZM_Polsteam) 18 lutego 2019
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii