W połowie października zakończyła się przebudowa drobnicowca Josefine w Stoczni Marynarki Wojennej. Teraz jednostka będzie służyć jako barka do obsługi farm łososia (magazynowanie i dozowanie karmy). Remont przeprowadziła polska firma Stal Complex.
Barka, z nową nazwą Arvanes, trafiła już na Wyspy Owcze, gdzie będzie obsługiwać farmy rybne norweskiego klienta. Do służby jednostka weszła 9 listopada. Ma 65 m długości i 10,5 m szerokości. Na pokładzie zainstalowano nowe kluzy dziobowe i rufowe do kotwiczenia oraz silosy na karmę o pojemności 800 t.
To nie pierwsza taka realizacja Stal Complexu. W czerwcu port w Gdyni opuścił statek z czterema specjalistycznymi barkami zbudowanymi przez tę firmę. Jednostki obsługują teraz kanadyjskie farmy rybne.
Każda z barek ma 26 metrów długości, 10 metrów szerokości i waży ok. 150 ton. W silosach może pomieścić 330 ton paszy. Po dotarciu do kanadyjskiego portu Dayside, barki zostały na stałe zainstalowane na farmach łososiowych.
Te specjalistyczne konstrukcje, o wysokim zaawansowaniu technologicznym, różnią się bardzo od zwyczajnych statków. Głównie za sprawą zainstalowanego w nich systemu do dystrybucji paszy, który dostarcza norweski klient, a montowany jest przez polskich stoczniowców.
- Dotychczas zbudowaliśmy ponad 30 różnych specjalistycznych barek dla klienta norweskiego, które zwykle są przeholowywane do Norwegii, Szkocji czy na Wyspy Owcze. Tym razem port docelowy jest dalej. Wyprodukowanie w pełni wyposażonych czterech barek w tym samym czasie oraz cała logistyka związana z przygotowaniem ich do transportu do Kanady, było dla naszej firmy sporym wyzwaniem. Przy okazji chciałbym podziękować całej załodze STAL COMPLEX za sprawne i terminowe wykonanie tego zadania. Produkowane przez naszą firmę barki pracują z dużym sukcesem na farmach światowych firm tj. Marine Harvest, Salmar, Lerøy, Tombre czy Eidesvik – mówi Czesław Toruńczak, właściciel firmy.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth