Prawie 720 mln euro unijnego dofinansowania dostaną projekty, niezbędne do synchronizacji sieci energetycznych państw bałtyckich z systemem Europy kontynentalnej. Najwięcej - prawie 500 mln euro trafi na budowę Harmony Link - podmorskiego kabla Polska-Litwa.
O decyzji komitetu koordynacyjnego narzędzia CEF (Connecting Europe Facility) poinformowali operatorzy przesyłowi Polski, Litwy, Łotwy i Estonii - PSE, Litgrid, AST i Elering. Dokładna wysokość dofinansowania to 719,7 mln euro. Dofinansowanie będzie miało maksymalną wysokość 75 proc. wartości projektów.
Dla Harmony Link wyniesie 493 mln euro, 166,5 mln euro zostanie przeznaczone na budowę w państwach bałtyckich tzw. kompensatorów synchronicznych. Reszta wspomoże rozbudowę sieci przesyłowej w czterech krajach. W sumie unijne dofinansowanie dla projektu synchronizacji przekroczyło juz 1 mld euro. Synchronizacja systemów państw bałtyckich z systemem CEN ma nastąpić poprzez Polskę z końcem 2025 r. Harmony Link będzie drugim po naziemnym LitPol Link połączeniem systemów polskiego i bałtyckich.
Jak przypomniał prezes Litgridu Daivis Virbickas, przygotowania do budowy Harmony Link już się rozpoczęły, podobnie jak proces zakupu kompensatorów. „Robimy wszystko, by zapewnić sprawny postęp tego megaprojektu w czasach epidemii COVID” - podkreślił Virbickas.
Szef estońskiego Elerigu Taavi Veskimägi ocenił, że po zapewnieniu sobie funduszy operatorzy mogą całą uwagę skierować na realizacje inwestycji, tak by jak to zaplanowano, być gotowym do synchronizacji z końcem 2025 r.
Fakt, że nie tylko pierwsza, ale i druga faza projektu synchronizacji dostała maksymalne, 75 proc. dofinansowanie, świadczy o tym, że to bardzo ważna sprawa nie tylko dla regionu Bałtyku, ale i dla całej Europy - ocenił z kolei prezes łotewskiego AST Varis Boks. To też dowód na udaną współpracę wszystkich państw bałtyckich i Polski - dodał Boks.
Według szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von den Layen, cały projekt ma przełomowy charakter, a dla polsko-litewskiego kabla trudno wymyślić lepszą nazwę niż „Harmony”.
Synchronizacja zmniejszy nadmierną zależność regionu państw bałtyckich od jednego źródła importu energii, i w pełnej harmonii połączy go z resztą Unii Europejskiej - powiedziała w Brukseli von den Layen.
„Ten projekt jest dobry dla łączenia Europy, dobrego dla naszego bezpieczeństwa energetycznego i dla Europejskiego Zielonego Ładu.Pokazuje, że w tej Unii, bez względu na to, gdzie się znajdujesz na mapie, zawsze jesteś w sercu Europy” - powiedziała szefowa KE.
Jak dodała, w przyszłości nowe, podmorskie połączenia energetyczne będą dostarczać energię elektryczną ze źródeł odnawialnych do wszystkich krajów nadbałtyckich. Odniosła się tu do podpisanej w środę w Szczecinie przez osiem państw i KE„Deklaracji Bałtyckiej na rzecz Morskiej Energetyki Wiatrowej”, którą - jak podkreśliła - przyjęła z zadowoleniem.
"Energia jest filarem bezpieczeństwa i filarem współpracy gospodarczej i musimy robić wszystko, żeby realizować wspólnie cele energetyczne" - powiedział. Podpisanie umowy określił jako istotny krok, który pomoże przezwyciężyć izolację energetyczną państw bałtyckich.
"W ten sposób pokazujemy solidarność z państwami bałtyckimi - Litwą, Łotwą i Estonią. To także bardzo ważny krok do przodu, jeśli chodzi o współpracę energetyczną. Energia to bardzo istotny czynnik ekonomiczny. Bezpieczeństwo źródeł dostaw energii to warunek wstępny stabilności i siły naszego regionu" - dodał Morawiecki.
Prezydent Litwy Gitanas Nauseda powiedział, że UE powinna "zrobić wszystko, co w jej mocy, aby uniezależnić nasz system od krajów trzecich".
Państwa członkowskie UE uzgodniły w czwartek propozycję Komisji dotyczącą zainwestowania 998 mln euro w kluczowe europejskie projekty dotyczące infrastruktury energetycznej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Najwięcej środków - 720 mln euro - przeznaczono na Baltic Synchronization Project, który ma zintegrować rynki energii elektrycznej Estonii, Łotwy, Litwy i Polski poprzez interkonektor.
Nowe środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na budowę Harmony Link - kabla elektroenergetycznego łączącego Polskę i Litwę przez Morze Bałtyckie. Kabel stanie się elementem składowym przyszłej sieci morskiej na Morzu Bałtyckim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów