Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Zgodnie z zapowiedzią ogłoszoną w kwietniu przez administrację Donalda Trumpa 14 października mają zostać wprowadzone przez USA opłaty na statki wybudowane w Chinach lub których właściciele bądź operatorzy pochodzą z ChRL. Jest to kolejny element wojny handlowej między dwoma mocarstwami. Swoją odpowiedź na to przygotowały już Chiny. Wprowadzenie opłat może jednak nieść za sobą daleko idące skutki dla łańcuchów dostaw i słabnącej wymiany handlowej między tymi państwami.
Yang Ming Marine Transport Corporation podpisała 16 września umowę na budowę siedmiu kontenerowców dwupaliwowych LNG klasy 16 000 TEU. Umowę podpisali Chuck Tsai, prezes Yang Ming, oraz Charles Kim, dyrektor generalny Hanwha Ocean. Dostawa tych statków planowana jest na lata 2028–2029, co stanowi ważny kamień milowy w optymalizacji floty i niskoemisyjnych usług transportowych Yang Ming.
Tajwańska firma zajmująca się transportem kontenerowym Yang Ming Marine Transport Corporation ogłosiła zakup trzech kontenerowców o pojemności 8000 TEU przystosowanych do podwójnego zasilania metanolem od Shoei Kisen Kaisha, Ltd. Statki budowane przez Imabari Shipbuilding mają zostać dostarczone między 2028 a 2029 rokiem.
Cały świat w ubiegłym tygodniu emocjonował się „przejęciem Kanału Panamskiego od Chińczyków” przez Amerykanów. Jest to duże uproszczenie, gdyż chodzi o dwa z pięciu istniejących tam terminali, a szlak ten w dalszym ciągu będzie zarządzany przez władze Panamy. W powszechnym obiegu umknęła dość ważna informacja, że dzięki transakcji CK Hutchinson-konsorcjum BlackRock-TiL (Terminal Investment Limited) MSC, gigant branży żeglugowej, stanie się nr 1 wśród operatorów portowych na świecie.
Fracht morski odgrywa kluczową rolę w globalnej wymianie handlowej. Według danych IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) ok. 80-90% globalnego handlu odbywa się właśnie tym serwisem. Żegluga morska nie tylko łączy rynki z różnych kontynentów, ale także odgrywa istotną rolę geopolityczną. Potwierdzają to wydarzenia z ostatnich 2-3 lat.
Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem Trzydziestego Szóstego Tygodnia 2024 [CW36’24].
W dzisiejszym odcinku znajdzie się podsumowanie, aż trzech ostatnich tygodni oraz pojawi się rozmowa z Bohdanem Kozaczukiem dotycząca ostatniego pożaru kontenerowca w porcie w Ningbo.
Eksplozja kontenera na statku YM Mobility, do której doszło w miniony piątek w chińskim porcie Ningbo-Zhoushan może mieć poważne konsekwencje i wpływ na globalne łańcuchy dostaw. Ostrzega przed tym Container xChange, internetowa platforma handlu i dzierżawy kontenerów.
Miesiąc lipiec to bardzo intensywny okres w zakresie szkód i wypadków morskich. Odnotowano wiele pożarów, kolizji, a także wejść na mieliznę. Pojawiły się też liczne szkody związane z ryzykami wojny. Niebezpieczna sytuacja na Morzu Czerwonym coraz to mocniej wpływa na zanikającą w tym regionie żeglugę morską. Sytuacja ta oddziaływuje również na aktualnie wysoki poziom stawek ubezpieczeniowych, szczególnie tych, które aplikowane są na przejścia i pobyt statków w regionach szczególnie niebezpiecznych.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku