• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Norweskie media: umowy Polaków pracujących na budowach Equinora naruszają prawa pracownicze

Osoby pracujące przy projektach norweskiego potentata paliwowego Equinor, w tym Polacy, mogły być zatrudnione niezgodnie z prawem. Według niedzielnych doniesień dziennika „VG", umowy z nimi zawarte naruszały przepisy norweskiego prawa pracy.

26.10.2025, 20:19
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Grupa Azoty Polyolefins: Bank Pekao pobrał z rachunku spółki 76,8 mln euro tytułem wierzytelności

Bank Pekao pobrał z rachunku Grupy Azoty Polyolefins tytułem wierzytelności 76,8 mln euro - przekazała Grupa Azoty. Chodzi o spłatę zobowiązań Grupy Azoty Polyolefins wobec instytucji finansujących projekt Polimery Police.

14.10.2025, 12:51
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Ulga abolicyjna: 6.10.2025 roku uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego dot. Norwegii

Dnia 6 października 2025 roku skład 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego podejmie uchwałę, w sprawach prowadzonych przez Kancelarię, w przedmiocie pytania prawnego w zakresie możliwości zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania wskazanej w art. 22 ust 1 lit a)-d) w przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce i osiąga z tego tytułu dochód, nie podlega z tytułu jego uzyskania, zgodnie z prawem wewnętrznym Norwegii, obowiązkowi podatkowemu.

10.10.2025, 10:08
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

[BALTEXPO] Wielkie poszukiwanie pracowników. Czy praca w stoczni to prestiż?

Pracownicy są potrzebni w branży morskiej od zaraz, niestety umiejętności techniczne nie są mocną stroną młodzieży. To niepokojące wnioski z debaty poświęconej edukacji i rynkowi pracy podczas targów BALTEXPO 2025 w Gdańsku. Pomysły jak zmienić sytuację są, ale na ich efekty trzeba czekać.

10.10.2025, 04:55
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Budować razem czy zlecać? O współpracy w inwestycjach budowlanych i offshore wind – przykład Zachodniego Obejścia Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Ma strategiczne znaczenie dla rozwoju województwa zachodniopomorskiego oraz stwarza liczne możliwości dla lokalnych firm budowlanych.

01.10.2025, 14:34

Kongres USA nie przyjął nowego budżetu przed nowym rokiem fiskalnym, powodując „shutdown”

Amerykański Kongres nie uchwalił nowego budżetu przed wygaśnięciem starego o północy czasu lokalnego, wobec czego od 1 października wstrzymane zostaną prace większości agencji i urzędów federalnych. To pierwszy „shutdown” od 2018 r.

01.10.2025, 06:20
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Grupa Azoty Polyolefins otrzymała oświadczenie wykonawcy o odstąpieniu od umowy budowy Polimery Police

Grupa Azoty Polyolefins otrzymała od Hyundai Engineering oświadczenie o odstąpieniu od umowy o realizację projektu Polimery Police według formuły „pod klucz” za cenę ryczałtową - poinformowała Grupa Azoty w komunikacie giełdowym. Wykonawca jako powód wskazał nieotrzymanie gwarancji zapłaty - podano.

26.08.2025, 20:56
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Grupa Azoty Polyolefins odstępuje od umowy ws. realizacji Projektu Polimery Police z przyczyn obciążających wykonawcę

Grupa Azoty Polyolefins zdecydowała o odstąpieniu od umowy o kompleksową realizację Projektu Polimery Police według formuły "pod klucz" za cenę ryczałtową, z przyczyn obciążających wykonawcę, czyli Hyundai Engineering. Naliczyła w związku z tym kary umowne 111,83 mln euro - podała Grupa Azoty.

15.08.2025, 08:09
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Spory w inwestycjach portowych - alternatywne metody rozwiązywania i postępowanie sądowe krok po kroku

Proces inwestycyjny zmierza do realizacji inwestycji budowlanej, od ustalenia warunków zabudowy, poprzez uzyskanie projektu budowlanego i realizację robót budowlanych, aż do oddania obiektu do użytkowania. Jest z założenia długotrwały, skomplikowany i angażuje wiele podmiotów (zamawiający, wykonawcy, projektanci, inżynierowie kontraktu, podwykonawcy).

18.06.2025, 20:19
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – premia za pośpiech („dispatch money”)

Okres ładowania (lay-time), pozostaje zawsze w pełnej dyspozycji czarterującego („The Theraios” [1971] 1 Lloyd’s Rep. 209). Z jednej strony zatem, armator (przewoźnik) nie ma prawa do ingerencji w sposób i tempo przyjęte przez czarterujących w związku z za/wyładunkiem. Lord Salmon (J) ujął to w następujący sposób „The method of loading and discharging the ship is entirely a matter for the charterer to decide (…). Nor is it of any consequence to the owners whether the loading or discharge proceed very slowly on some days or except

12.06.2025, 11:13
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.