Grupa Azoty Polyolefins zdecydowała o odstąpieniu od umowy o kompleksową realizację Projektu Polimery Police według formuły "pod klucz" za cenę ryczałtową, z przyczyn obciążających wykonawcę, czyli Hyundai Engineering. Naliczyła w związku z tym kary umowne 111,83 mln euro - podała Grupa Azoty.
Jak podano, odstąpienie od umowy nastąpiło w związku z opóźnieniem w odbiorze kluczowych kamieni milowych, brakiem pomyślnego ukończenia ruchów testowych w terminie, osiągnięciem limitu kar umownych naliczonych za opóźnienie oraz nieosiągnięciem porozumienia w przedmiocie roszczeń wzajemnych stron ani kontynuowania dalszych rozmów w oparciu o umowę standstill.
Z komunikatu wynika, że oświadczenie o odstąpieniu od umowy EPC oraz nota obciążeniowa dotycząca wskazanych kar umownych zostały w 14 sierpnia 2025 roku doręczone wykonawcy.
Na początku sierpnia Grupa Azoty informowała, że po wygaśnięciu umowy o współpracy i stabilizacji w ramach realizacji projektu Polimery Police oraz nieosiągnięciu porozumienia w przedmiocie roszczeń wzajemnych, Grupa Azoty Polyolefins zdecydowała o naliczeniu kar umownych za opóźnienie na podstawie klauzuli umowy EPC w wysokości 111,8 mln euro.
9 sierpnia Grupa Azoty Polyolefins otrzymała ponad 107,5 mln euro z tytułu gwarancji w związku z nienależytym wykonaniem umowy o realizację projektu Polimery Police.
W ramach umowy z 11 maja 2019 r. wykonawca miał zrealizować, w tym zaprojektować oraz wybudować, nowy kompleks petrochemiczny Polimery Police, a także zapewnić osiągnięcie i utrzymanie parametrów gwarantowanych określonych w umowach licencyjnych dla Instalacji PDH oraz Instalacji PP. Umowa ta przewidywała, że całkowity szacowany budżet realizacji projektu Polimery Police wyniesie ok. 1,5 mld euro, z czego ok. 1,2 mld euro stanowić będą nakłady inwestycyjne, czyli wynagrodzenie wykonawcy, zakupy licencji, prace przygotowawcze, skapitalizowane koszty wynagrodzeń itp. Na pozostałą kwotę składać się miały nieskapitalizowane koszty funkcjonowania PDH (instalacji propylenu), koszty finansowe w okresie budowy oraz zakładane rezerwy na obsługę zadłużenia oraz na przekroczenie kosztów realizacji projektu, wynikające ze specyfiki finansowania Projektu Polimery Police w formule project finance.
Wykonawca miał kompleksowo zrealizować, w tym zaprojektować oraz wybudować nowy kompleks petrochemiczny Polimery Police, a także zapewnić osiągnięcie i utrzymanie parametrów gwarantowanych określonych w umowach licencyjnych dla Instalacji PDH oraz Instalacji PP. Obie instalacje – Instalacja PDH (produkcja propylenu) oraz Instalacja PP (produkcja polipropylenu) - miały zostać zaprojektowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii (odpowiednio: Oleflex firmy UOP należącej do koncernu Honeywell oraz Unipol firmy Grace Technologies) umożliwiających wysoką elastyczność produkcji i dostarczanie szerokiej gamy rodzajów polipropylenu.
Grupa Azoty to jedna z kluczowych grup kapitałowych branży nawozowo-chemicznej w Europie. Zajmuje drugą pozycję w Unii Europejskiej w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, działa również na rynkach takich produktów, jak melamina, poliamid, alkohole OXO, plastyfikatory czy biel tytanowa.(PAP)
doa/ pad/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych