Z Łukaszem Sikorskim, dyrektorem projektu Baltic East i prezesem Orlen Neptun VIII, rozmawiamy podczas konferencji Offshore Wind – Logistics & Supplies, organizowanej przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej.
Współczesna geopolityka energetyczna rzadko oferuje tak wyraźne okna możliwości, jak to, które otworzyło się obecnie przed Polską. Dane, fakty i, co najważniejsze, twardy popyt rynkowy wskazują jednoznacznie: polska transformacja w regionalny hub gazowy przestaje być tylko ambicją. Mateusz Kubuszek, Originator w MET Polska, ekspert ds. tradingu gazu, podkreśla, że nasz kraj staje się nowym punktem odniesienia na mapie dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Skrócenie trasy z Azji do Europy nawet o 40% nie sprawia, że Północna Droga Morska staja się globalnym szlakiem handlowym. Zamiast tego, arktyczne przejście jest strategiczną arterią dla rosyjskiej energii, a ryzyko geopolityczne skutecznie odstrasza światowych przewoźników od jego wykorzystania.
Grupa Orlen stawia na dekarbonizację oraz bezpieczeństwo energetyczne. Ale strategia tak dużego koncernu musi uwzględniać szereg aspektów. - W różnych segmentach sięgamy po różne narzędzia - mówi Stanisław Barański, Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej w rozmowie z serwisem Gospodarka Morska.
Już po raz dwudziesty czwarty ludzie związani z sektorem morskim w Polsce i nie tylko spotkają się w Gdyni podczas Forum Gospodarki Morskiej, by debatować o wyzwaniach i problemach, ale także szansach branży.
Największy duński port kontenerowy radzi sobie coraz lepiej. W lipcu liczba kontenerów przeładowanych przez nabrzeże w porcie Aahus ustanowiła nowy rekord – 86 835 TEU, co stanowi wzrost o 45% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
W pierwszym półroczu 2025 roku, razem z Wojskami Obrony Terytorialnej (WOT), przy udziale pozostałych służb mundurowych i lokalnych sztabów kryzysowych, przeszkoliło się łącznie prawie 850 osób: ponad 400 żołnierzy WOT, 220 funkcjonariuszy innych służb mundurowych i przedstawicieli sztabów kryzysowych oraz ponad 220 pracowników spółki. Ćwiczenia odbywały się na czynnych obiektach gazowych i administracyjnych spółki, z wykorzystaniem różnych scenariuszy wydarzeń i użyciem specjalistycznego sprzętu.
Port Gdańsk zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z bardzo dobrym rezultatem – zarówno jeśli chodzi o wolumeny przeładowanych towarów, jak i wyniki finansowe. Przez nabrzeża przeszło ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Rentowność sprzedaży netto ukształtowała się na poziomie 56 proc., a wypracowany w ciągu półrocza zysk netto wyniósł 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
To efekt potrzeby, a także chęć integrowania zachodniopomorskich przedsiębiorców, którzy chcą być beneficjentami rewolucji energetycznej, jaka w gospodarce dzieje się na naszych oczach. Północna Izba Gospodarcza wzbogaca się o kolejny klaster, który będzie działał w korelacji z naszą instytucją. Klaster Offshore Wind ma już prezydium i aktywnie przystępuje do pracy. – Naszym celem jest sprawienie, by wielcy inwestorzy, którzy niebawem będą aktywni w Szczecinie, blisko współpracowali z firmami z naszego miasta i regionu.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?