Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
14 listopada br. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, wiceminister Paweł Bejda spotkał się z delegacją bliźniaczego resortu z Korei Południowej. Wydarzenie było kolejnym, w trakcie którego reprezentanci resortów obrony obu państw rozmawiali o współpracy na niwie wojskowej, w tym o realizowanych przedsięwzięciach oraz dalszych możliwościach współpracy.
Koncern Navantia zaprezentował zdjęcia, na których drugi okręt podwodny serii S-80 (typ Isaac Peral), Narciso Monturiol, jest już na wodzie. Jednostka została zwodowana z wykorzystaniem doku pływającego i teraz czekają ją dalsze prace związane z doposażeniem, a także próby morskie.
Do Portu Gdańsk prowadzi w tej chwili zaledwie jedna linia kolejowa. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój portu, ale też kwestie bezpieczeństwa, konieczna wydaje się budowa kolejnej, która zapewni alternatywną drogę transportu ładunków i zwiększy jego bezpieczeństwo. W Kapitanacie Portu Gdańsk podpisane dzisiaj zostało porozumienie między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i PKP PLK na opracowanie koncepcji poprawy dostępu kolejowego i drogowego do Portu Północnego. To pierwszy krok do budowy nowej linii kolejowej.
Polskie Linie Oceaniczne mają ambitne plany rozwojowe. W planach linii jest zakup szeregu jednostek i wejście w nowe sektory rynku, m.in. w transport wojskowy oraz przewóz LNG. Jednocześnie trwają poszukiwania nowego prezesa spółki.
Stany Zjednoczone udzieliły Korei Południowej formalnej zgody na budowę okrętów podwodnych o napędzie jądrowym - wynika z oświadczenia opublikowanego przez Biały Dom. USA mają też wesprzeć południowokoreański program wzbogacania uranu, a Korea Płd. zainwestować w amerykański przemysł stoczniowy.
Polski producent specjalistycznych kontenerów i platform transportowych chce w kolejnych kwartałach kontynuować trend poprawiających się wyników. Liczy na pozyskanie kolejnych, dużych kontraktów w sektorze obronnym, podobnych do tego dotyczącego wykona elementów platform transportowych dla wojsk NATO. Jednocześnie chce inwestować w zwiększanie zdolności produkcyjnych.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Na Morzu Bałtyckim odbyły się ćwiczenia polskiej Marynarki Wojennej. W ich trakcie siły 3. Flotylli Okrętów im. komandora Bolesława Romanowskiego sprawdzały się w zakresie zwalczania okrętów podwodnych. Odbyły się również ostatnie starty i lądowania śmigłowców Kaman SH-2G Super Seasprite, na pokładach fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry, ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko. Mieliśmy okazję zobaczyć to wszystko na żywo.
Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki