W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.
Południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean przypomniała o swojej propozycji inwestycji w polską branżę stoczniową w ramach progamu "Orka". 100 mld dolarów ma stać się motorem rozwoju krajowej gospodarki morskiej. W zamierzeniu program ma stworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmacniając przemysł okrętowy i łańcuchy dostaw, generując też środki i innowacje dla sektora publicznego.
Zakład należący do firmy Hydromega odwiedzili prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek, wiceprezydent Tomasz Augustyniak i prezes Pracodawców Pomorza Tomasz Limon. Wydarzenie, które miało miejsce 26 września, zapoczątkowało cykl spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami.
Koncern Orlen poinformował o rozpoczęciu eksploatacji na nowo uruchomionym złożu Andvare na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Spółka podała, że dzięki ograniczeniu kosztów spodziewa się zwrotu nakładów w ciągu zaledwie czterech miesięcy.
Przyjrzyjmy się projektom z Holandii, zanim takie innowacyjne statki zobaczymy na Wiśle czy Odrze. Concordia Damen dostarczyła firmie VOF Generation zbiornikowiec rzeczny Mt Generation. Statek został wyposażony w hybrydowy układ napędowy z systemami Equadrives firmy Verhaar Omega. Zasilanie zapewnia zestaw akumulatorów EST-Floattech. Barka typu CDS Tanker 110, będzie wykorzystywana do transportu olejów mineralnych między portami usytuowanymi na Renie.
Podczas targów MSPO 2025 w Kielcach, Hydromega Sp. z o.o. oraz Hanwha Ocean podpisały porozumienie dotyczące wspólnych działań w zakresie projektowania i dostarczania nowoczesnych rozwiązań hydrauliki siłowej i automatyki dla jednostek nawodnych oraz szeroko pojętej domeny morskiej.
ORLEN Upstream Norway, wraz z partnerami, odkrył złoże, którego zasoby wydobywalne szacowane są nawet na około 134 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. To największe odkrycie na Norweskim Szelfie Kontynentalnym w tym roku. Zagospodarowanie złoża i wydobywane z niego węglowodory będą wspierać realizację celów strategii ORLEN 2035.
W czwartek norwesko-brytyjska firma Aker BP poinformowała w komunikacie giełdowym o potwierdzeniu odkrycia kolejnego złoża ropy i gazu pod dnem Morza Północnego. Pole Alfa Omega ma zawierać 140 mln baryłek ekwiwalentu ropy i jest największym odkryciem od dekady.
Na wodach nieopodal Antarktydy miały zostać przeprowadzone rekordowe połowy kryla antarktycznego. Choć jest wykorzystywany w branży spożywczej, stanowi kluczowy element łańcucha pokarmowego wielu zwierząt morskich, szczególnie wielorybów. Ogromny odłów tego skorupiaka ma stanowić ogromne zagrożenie dla ekosystemu, biorąc pod uwagę nie tylko populację waleni, ryb czy ptaków, ale też sprzyjać ociepleniu klimatu.
Porty morskie jak nigdy dotąd odrywają decydującą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dostawcy surowców energetycznych i produktów decydują o stabilności aktywności przemysłowej państwa, zapewnieniu nieprzerwanej działalności przemysłu chemicznego i innych branż, utrzymania ciągłości procesów transportowych. Budowa morskich farm wiatrowych i elektrowni jądrowej wraz infrastrukturą dostępową jest możliwa tylko pod warunkiem sprawnej działalności terminali w dużych i małych portach morskich.
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora